Léiríonn Cuid 5.1 den bheartas dualgas an BAI chun ceisteanna a chur a bhaineann le carachtar, saineolas agus taithí daoine aonair/eintitis dlíthiúla, mar iarratasóirí nua ar cheadúnas nó mar dhaoine aonair/eintitis dlíthiúla atá ag éileamh athruithe ar stádas úinéireachta nó rialaithe seirbhís craolacháin. Níl go leor idir na dréachtmholtaí agus an beartas reatha. D’ainneoin sin, moltar líon áirithe athruithe.
Sa chaoi seo, cuirtear i bhfeidhm na tástálacha carachtar sa bheartas seo i gcás Stiúrthóirí, lucht bainistíochta arna n-údarú ag an BAI agus sciarshealbhóirí a bhfuil leas substaintiúil nó ceannas acu, i gcomhréir le brí na dtéarmaí sin. Coinnítear na tástálacha carachtar sa dréachtbheartas seo i gcás sciarshealbhóirí a bhfuil leas urlámhais nó leas substaintiúil acu agus i gcás Stiúrthóirí. Thairis an méid sin, ní cheadaítear tástáil a dhéanamh ach amháin i gcás Stiúrthóirí Cláracha agus Príomhfheidhmeannaigh Airgeadais, is é seo an staid reatha. Molann an BAI an liosta giorraithe seo i bhfianaise aibíocht na hearnála craolacháin agus mar tá sé tábhachtach an t-ualach riaracháin a laghdú. D’ainneoin sin, leis an mbeartas seo tá sé de rogha ag an BAI carachtar poist bainistíochta eile a chíoradh ar bhonn cás ar chás. D’fhéadfadh a leithéid tarlú, má thagann athrú suntasach ar úinéireacht nó ar cheannas eagraíochta, cur i gcás, nuair a thagann grúpa seirbhísí nó páirtí leasmhar an-suntasach faoi úinéireacht nua.
I gcomhréir leis na tástálacha sonracha a leagtar síos i gcuid 5.1.1, tá leasú déanta ar an gcéad tástáil a dhéileálann le cionta coiriúla; ní chuirtear “ciontuithe spíonta” san áireamh a thuilleadh. Rinneadh leasú ar an méid seo d’fhonn taithí an BAI ó bheith ag cur an bheartais i bhfeidhm a thabhairt i gcuntas agus d’fhonn teacht leis an reachtaíocht nua a dhéileálann le ciontuithe spíonta – an tAcht um Cheartas Coiriúil (Ciontuithe Spíonta agus Nochtadh Áirithe) 2016.
Chomh maith leis sin, soiléirítear sa dréachtbheartas nach mbeidh iarratasóir dícháilithe ar an bpointe, má theipeann air i dtástáil carachtair (i gcás iarratas ar cheadúnas) agus ní dhiúltófar d’iarratais i leith athruithe úinéireachta nó rialuithe. Cé gur seo an cleachtas reatha, léiríodh le linn an chomhairliúcháin dhírithe go raibh neamhchinnteacht ann i measc roinnt sciarshealbhóirí maidir le teip a fháil a dtástálacha carachtar agus an tionchar a bheadh aige sin ar chinntí an BAI. Cé go bhféadfaí diúltú d’iarratais bunaithe ar an méid seo, tá soiléiriú déanta sa bheartas a léiríonn nach bhfuil sé cinnte go dtarlódh a leithéid de dheasca teip a fháil i dtástáil.
Tá an BAI ag lorg tuairimí maidir le cionta eile a chur leis an tástáil carachtar, luaitear calaois nó mí-ionracas cheana féin agus ba mhaith leis an BAI fáil amach ar chóir drochchinntí i leith comhlachtaí sibhialta/poiblí, nach cionta coiriúla iad, a chur san áireamh.
Ní mholann an BAI aon athrú d’fhorálacha i leith Saineolais agus Taithí a mheas sa bheartas.
Faoi Acht 2009, ní mór don BAI, ag é ag bronnadh conarthaí craolacháin nó ilphléacs áirithe, meas a bheith aige ar:
“charachtar, saineolas agus taithí iarrthóra nó, más comhlacht corparáideach an t-iarrthóir; a charachtar, saineolas agus taithí siúd agus a chuid stiúrthóirí, a bhainisteoir, rúnaí nó oifigeach comhionann eile agus a mball agus na páirtithe atá i dteideal úinéireachta tairbhiúil a bheith acu ar scaireanna an chomhlachta sin.”[1]
Measúnaithe ar Charachtar
Trí mheasúnú a dhéanamh ar charachtar iarrthóra, cuirfidh an BAI an gnáth-bhrí atá ag an bhfocal sin agus tabharfaidh sé faoi deara go sonrach, an duine ceart agus cuí an t-iarrthóir conradh craolacháin, soláthar ábhair nó ilphléacs (de réir mar is cuí) a bheith aige de réir forálacha ailt 66 nó 137 den Acht (de réir mar is cuí) agus i gcomhthéacs cloí le haon fhoráil reachtúil nó rialaithe ábhartha eile.
Anuas ar na tástálacha carachtar seo a dhéantar ag céim an iarratais, déanfaidh an BAI na tástálacha seo a chur san áireamh mar ghnáthchleachtas, mar chuid dá athbhreithnithe ar sheirbhísí craolacháin tráchtála agus nuair a bheith moltaí á meas aige i leith athruithe d’úinéireacht agus do rialú conraitheoirí. Cuirfear na tástálacha san áireamh i gcás na bpost seo a leanas atá údaraithe ag an Údarás:-
- Stiúrthóirí;
- An Príomhfheidhmeannach;
- An Rúnaí;
- Scairshealbhóirí a bhfuil scairsheilbheanna acu a aithnítear mar leas substaintiúil, nó ceannáras.
Beidh sé de cheart ag an Údarás tástálacha carachtair a dhéanamh do phoist eile mar chuid d’iarratas nó i gcomhthéacs athruithe úinéireachta agus/nó rialuithe.
[1] Ailt 66(2)(a) agus 137(2)(a) den Acht. Ní leagtar síos aon fhoráil shonrach maidir le carachtar, saineolas nó taithí na sealbhóirí conarthaí soláthair san Acht. D’aineoinn an méid sin, mar chuid dá pholasaí, leanfaidh an BAI le nós a bharúil thabhairt i leith charachtair aon iarrthóra nuair a dhéanann sé iarratais do chonarthaí roinn 71 agus roinn 72 i leith soláthar ábhar.
Tástálacha carachtair a d’fhéadfadh an BAI a dhéanamh
Déanfaidh an BAI na seacht dtástálacha a leanas i dtaca le carachtar:-
- Ar ciontaíodh an t-iarratasóir de bharr chion a bhaineann le caimiléireacht nó le mí-ionracas (ní chuirtear aon ‘chiontú as feidhm’ san áireamh)?
- Ar cuireadh srian ar an iarratasóir mar Stiúrthóir Cuideachta, ar dícháilíodh é nó ar cúisíodh é as cionn faoi Acht na gCuideachtaí 2014 sa dlínse seo nó faoi reachtaíocht chomhionann in aon dlínse eile?
- Ar fógraíodh ina fhéimheach nó dócmhainneach an t-iarratasóir riamh, nó an ndearna an t-iarratasóir aon socrú ar bhonn deonach le creidiúnaithe nó ar ceapadh glacadóir d’aon cheann dá shócmhainní sa dlínse seo nó in aon dlínse eile, riamh?
- An raibh an t-iarratasóir ina stiúrthóir ar chomhlacht ar ar ceapadh glacadóir, nó ar scaoileadh chun leachtú, leachtú deonach creidiúnaithe, scrúdúthóireachta é nó a ndearna aon socrú lena chuid creidiúnaithe nó rang de chreidiúnaithe?
- Ar ciontaíodh an t-iarratasóir as cion faoi aon reachtaíocht a dhéanann rialáil ar Theileagrafaíocht Chraolacháin agus/nó Gan Srian sa dlínse seo nó in aon dlínse eile?
- Ar cuireadh ar fionraí nó ar ceal aon cheadúnas nó conradh a d’eisigh foras ceadúnaithe craolacháin nó aon fhoras reachtúil eile sa dlínse seo nó in aon dlínse eile?
- An bhfuil aon chúis eile ar eolas ag an iarratasóir nach mbeadh sé ceart nó cuí, conradh a bhronnadh air?
Ba cheart do dhaoine aonair, conraitheoirí agus aon pháirtí leasmhar eile tabhairt faoi deara nach ionann teip sna tástálacha thuas agus dícháiliú iarrthóra nó diúltú d’iarratas chun úinéireacht agus rialú a athrú. Cuirfidh BAI san áireamh an fhaisnéis go léir a sholáthraítear mar aon le aon soiléiriú a fhaightear ina dhiaidh sin, de réir mar is cuí.
Measúnú Saineolais agus Taithí
Anuas ar mheasúnú charachtar, déanfaidh an BAI tástálacha i dtaca leis an taithí agus an saineolas atá ag iarratasóirí. Mar aon leis na tástálacha seo a bheith curtha i bhfeidhm ag céim an iarratais, déanfaidh an BAI na tástálacha seo do sheirbhísí craolacháin tráchtála/pobalbhunaithe mar ghnáthchleachtas le linn athbreithnithe comhlíonta agus le linn iarratais i leith athruithe d’úinéireacht agus do rialú conraitheoirí, a mheas.
Tástálacha Saineolais agus Taithí a dhéanann an BAI
Déanfaidh an BAI an dá thástáil saineolais agus taithí a leanas:-
- An bhfuil dóthain saineolais agus taithí ag bord stiúrtha an iarratasóra i dtaca leis an gconradh atáthar ag moladh?
- An bhfuil struchtúr bainistíochta an iarratasóra cuí agus an bhfuil dóthain taithí agus saineolais ag an mballraíocht agus ag an bhfoireann bhainistíochta i dtaca le nádúr an chonartha atáthar ag moladh?
Trí na tástálacha seo a dhéanamh, cíorfaidh an BAI an socrú molta i dtéarmaí na ndaoine aonair ábhartha laistigh den struchtúr, (e.g. an bhfuiltear ag brath an iomarca ar dhuine áirithe sa struchtúr corparáideach agus/nó bainistíochta), agus i dtéarmaí na ballraíochta ginearálta agus struchtúr an bhoird stiúrtha agus an fhoireann bhainistíochta (e.g. an bhfuil aon stiúrthóir neamhspleách ann?).
Creideann an BAI go bhfuil struchtúir a léiríonn dea-chleachtas i dtéarmaí an rialuithe chorparáidigh ríthábhachtach agus lárnach chun soláthar seirbhísí ar ardchaighdeán do lucht féachana/éisteachta a chinntiú.
Trí na tástálacha seo a dhéanamh, tabharfaidh an BAI aird ar an nádúr faoi leith atá ag an tseirbhís seo, e,g. go háitiúil, sa phobal, ilphléacs srl. I gcás na seirbhísí pobalbhunaithe, iarrann an BAI go n-éascaíonn agus go dtacaíonn na struchtúir úinéireachta agus bainistíochta le rannpháirtíocht ghníomhach ón bpobal ag gach uile leibhéal sa tseirbhís.
Ó thaobh comhdhéanamh agus struchtúrú eintitis de, ní dhéanann an BAI idirdhealú idir duine/daoine nádúrtha nó stádas corparáideach an iarratasóra, is é sin, an cineál eintitis dlíthiúil.