
 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 1/45 

 

2010 

 

Broadcasting Authority of Ireland 

Compliance Committee Meeting of 

11/05/2010 

Compliance Committee: 
Broadcasting Complaint Decisions 



 

Compliance Committee Meeting 11 April 2010  

Contents 

Upheld / Upheld in part Complaints .................................................................................................................... 3 

Complaint made by:  Mr. B Maher                                                                   Ref. No. 504/09 ..................... 3 

Complaint made by:  Mr. F Dunne                                                             Ref. No. 175/10 ........................... 4 

Complaint made by:  Mr. F Dunne                                                             Ref. No. 190/10 ........................... 7 

Complaint made by:  Prof. P Casey                                                            Ref. No. 7/10 .............................. 8 

 

Rejected/Invalid Complaints ............................................................................................................................. 13 

Complaint made by:  Ms. P McKenna                                   Ref. No. 565/09 and 566/09 ........................... 13 

Complaint made by:  Mr. S Clements, Ref. Nos. 183/10, 184/10, 185/10, 186/10, 108/10 & 188/10 .......... 19 

Complaint made by:  Ms. J Arigho, Headline                                               Ref. No. 196/10 ....................... 21 

Complaint made by:  Mr. S Comer                                    Ref. No. 197/10, 198/10 and 199/10 .................. 23 

Complaint made by:  Ms. M MacDonald                                                          Ref. No. 200/10 ................... 27 

Complaint made by:  Mr. J Link                                                                           Ref. No. 205/10 ................ 29 

Complaint made by:  Dr. U Stafford                                                             Ref. No. 208/10 ....................... 30 

Complaint made by:  Ms. M OôBrien                                                             Ref. No. 212/10 ...................... 32 

Complaint made by:  Mr. D MacGabhann                                                Ref. No. 214/10 ........................... 34 

Complaint made by:  Mr. B Kelly                                                                  Ref. No. 218/10 ....................... 38 

Complaint made by:  Mr. M Carroll                                                          Ref. No. 225/10 ........................... 40 

Complaint made by:  Mr. P Leonard                                                               Ref. No. 220/10 .................... 42 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 3/45 

 

Upheld / Upheld in part Complaints 

 

Complaint made by:  Mr. Brian Maher                                                                   Ref. No. 504/09 

 

Station:    Teleshopping:    Date: 

TV3 Play TV 1 October 2009 

 

Complaint Summary: 

Mr. Maherôs complaint is submitted under the under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(d)(the General 

Advertising Code, sections 3.1 protecting the individual and society, 3.1.3 inaccurate or misleading, 3.1.4 

omission of relevant information, 3.3 transparency and 6.1 rules pertaining to teleshopping).  Mr. Maher 

states a puzzle was shown that involved people on a bus holding baskets containing cats and kittens.  

Viewers were asked to count how many legs remain when two people disembark.  The complainant believes 

the only possible answers were: 

 

× All legs = 1288 

× All legs minus two humans that disembarked = 1284 

× All legs if two humans disembarked with their relevant basket full of cats and kittens = 644 

 

All of the above answers were provided by viewers.  However, Mr. Maher states that at 1.15am the presenter 

stated that the number of legs was the number AFTER Paul and Tom got off the bus.  He also states that 

these puzzles are not mathematical so use of the word ñcountò is misleading.  Mr. Maher believes that the 

tag ñtotal connectionò is designed to mislead viewers into thinking that they will definitely get through to the 

studio when this is not the case. 

 

Stationôs Response: 

The broadcaster submitted the solution to the complaint without further response.  

 

Decision of Compliance Committee:   

The Committee considered the broadcast and the written submissions of the complainant. The Committee 

expressed disappointment with the absence of any response from the broadcaster.  

 

The content of the programme is classified as teleshopping.  Accordingly, the Committee considered the 

complaint under the general principles and rules applying to teleshopping in the General Advertising Code, in 

particular, sections: 

 

6.1 The general principles and rules applying to all commercial communications and, where relevant, 

the general rules pertaining to advertising shall apply to teleshopping. 

3.1 All commercial communications shall be prepared with a sense of responsibility both to the 

individual and to society and shall not prejudice the interests of either.  All commercial 

communications shall be legal, honest, decent and truthful. 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 4/45 

3.1.3 Commercial communications shall not contain inaccurate or misleading claims, statements, 

illustrations or representations, either direct or implied. 

3.1.4 Commercial communications shall not omit relevant information in a manner that, in the result, 

is misleading or is likely to mislead. This means that all pertinent details of an offer shall be stated in 

a clear and understandable manner. 

3.3 Commercial communications shall operate on the principle of transparency. Any commercial 

arrangement within programming shall be identifiable as such and the listener/viewer shall be made 

aware of such an arrangement.  

 

The Committee noted that the programme is an interactive quiz show in which callers use a premium rate 

telephone service to try and get connected to a studio to take part in a quiz.   

 

The complainant submits that the broadcast of Play TV on the 1
st
 October 2009 was misleading and unfair.  

The complainant raises an issue with the reasonableness and validity of the solution provided to the 

quiz/puzzle.  Viewers were asked to guess how many legs were on a bus: Peter, Paul, Tom and Gerry were 

travelling on a tourist bus; each of them had 4 baskets; each basket held 4 cats; each cat had 4 kittens.  No 

caller provided the correct answer of 1,172.   

 

The Committee would acknowledge that the methodologies used in quizzes/puzzles can vary in difficulty 

and/or obviousness.  It is also common that there can be an element of intricacy to a puzzle or quiz 

question. What is important to the Committee is that the methodology and level of difficulty of the 

puzzle/game are not misrepresented and the viewers misled. On viewing the broadcast and noting the 

explanation provided by the broadcaster for the answer, the Committee was of the opinion that the answer 

to the quiz was unreasonable.  The game was presented at all times as a straightforward ócountô quiz when 

in fact there was a cryptic nature to solving it. 

 

The Committee found that the presentation was misleading and, as a result, viewers were unlikely to 

discern the methodology required to arrive at the correct answer.  The quiz was conducted unfairly.  

 

The Committee found the broadcast was in breach of sections 6.1, 3.1.3, 3.1.4 and 3.3 of the General 

Advertising Code and the complaint was upheld.  

 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. Francis Dunne                                                             Ref. No. 175/10 

 

Station:    Teleshopping:    Date: 

TV3 Play TV 26 January 2010 

Complaint Summary: 

Mr. Dunneôs complaint is submitted under the under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(d)(General 

Advertising Code: sections 3.1 protecting the individual and society, 3.1.3 inaccurate or misleading, 3.1.4 

omission of relevant information, 3.3 transparency and 6.1 rules pertaining to teleshopping).  Mr. Dunne 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 5/45 

states that this show claims to be an interactive game show where members of the public are offered a 

chance to enter competitions to solve puzzles. 

 

At approximately 2 a.m., the presenter announced that they would be taking ten final calls from the public 

who wished to solve a matchstick game.  After all ten callers had been taken, the presenter then announced 

that there would be ñfast connectionsò and that the game would continue.  This is despite her stating 

numerous times that the game had to end.  The presenter also claimed that they would not have enough 

time to have a new game.  However, on the same night, they were able to complete three games at the start 

of the show in approximately the same amount of time they had left.   

 

At the end of the show, the presenter then announced that the same matchstick game would be continuing in 

a subsequent broadcast and she did not provide the solution.  On previous occasions, if a game was not 

solved by the end of the show, the solution would be given. 

 

Mr. Dunne believes that this is an alteration of the ñfinal momentsò tactics used by the showôs producers.  

 

Stationôs Response: 

TV3 states in relation to Mr. Dunneôs comments regarding the show ñclaimingò to be an interactive game 

show where members of the public are offered the chance to enter competitions to solve puzzles, TV3 point 

out that Play TV had over two thousand winners of prizes amounting to tens of thousands of euro in prize 

money.  Play TV had no control over the number of correct answers received per broadcast and thus could 

not control the number of prizes given away each night.  TV3 draw attention to the list of daily winners of 

Play TV quizzes on the Play TV website.   

 

Mr. Dunne refers to a quiz where the presenter announced that she would take ten calls in an attempt to end 

the game.  The correct answer was not given in these ten calls and thus she could not finish the game.  TV3 

believes that Play TV is entitled to determine when a game ends and, if the audience appear to be enjoying a 

game, they may carry it over to the next day if the broadcast runs out of time.  TV3 states that this is 

commonly done in game shows when the clock runs out.  TV3 also points out that there is no obligation on 

Play TV to divulge the solution if they wish to carry the game on the following evening.  

 

TV3 regrets that Mr. Dunne believed it necessary to complain about Play TV as its intention is to provide 

entertainment to its viewers and not give rise to concerns on their behalf.   

 

TV3 points out that this service has been discontinued as of 6 March 2010. 

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee considered the broadcast and the written submissions of the complainant and the 

broadcaster. The complainant submits that the broadcast of Play TV on the 26
th
 January 2010 was 

misleading, dishonest and unfair. 

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 6/45 

The content of the programme is classified as teleshopping.  Accordingly, the Committee considered the 

complaint under the general principles and rules applying to teleshopping in the General Advertising Code, in 

particular, sections: 

 

6.1 The general principles and rules applying to all commercial communications and, where relevant, 

the general rules pertaining to advertising shall apply to teleshopping. 

3.1 All commercial communications shall be prepared with a sense of responsibility both to the 

individual and to society and shall not prejudice the interests of either.  All commercial 

communications shall be legal, honest, decent and truthful. 

3.1.3 Commercial communications shall not contain inaccurate or misleading claims, statements, 

illustrations or representations, either direct or implied. 

3.1.4 Commercial communications shall not omit relevant information in a manner that, in the result, 

is misleading or is likely to mislead. This means that all pertinent details of an offer shall be stated in 

a clear and understandable manner. 

3.3 Commercial communications shall operate on the principle of transparency. Any commercial 

arrangement within programming shall be identifiable as such and the listener/viewer shall be made 

aware of such an arrangement.  

 

The Committee noted that the programme is an interactive quiz show in which callers use a premium rate 

telephone service to try and get connected to the studio to take part in a quiz.   

 

The complainant raises an issue regarding the claims of the presenter about the duration of the game and 

the use of countdown techniques.  

 

The Committee would acknowledge that inherent to such interactive programming is the encouragement of 

viewers to take part by the presenter, on-screen visuals such as flashing messages, the use of clocks and 

countdowns.   What is of concern to the Committee is that the claims of the presenter and use of such 

techniques do not mislead the viewer.   

 

On viewing the broadcast and the particular game referred to in the complaint, the Committee noted that the 

game had been played for a period of approximately 30 minutes when the presenter announced that she 

would accept answers from the ófinal nine callersô and so viewers had only ónine more opportunitiesô.  The 

next eight calls were connected over a period of 30 minutes.   At that point, there were 12 minutes left until 

the end of the programme.  However, instead of taking the last caller as indicated earlier in the game, the 

presenter informed viewers that, given the limited amount of time left, quick connections would be permitted 

and calls would be accepted for that game until the end of the programme.  The Committee noted that the 

game did not finish at the end of the programme but was carried over until the next night, contrary to the 

earlier claims of the presenter.   

 

The Committee considered that the presenterôs claims were, therefore, misleading and inaccurate and it 

was not evident what the outcome of the countdown techniques were supposed to be.  The Committee was 

of the view that such claims and use of such techniques would have given viewers the impression that they 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 7/45 

had only a finite number of opportunities to play the game and to win the prize when this was not in fact the 

case.   

 

The Committee found that the claims of the presenter were misleading and the game was conducted 

unfairly.  The broadcast was found to be in breach of the sections 6.1, 3.1, 3.1.3, 3.1.4 and 3.3 of the 

General Advertising Code. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. Francis Dunne                                                             Ref. No. 190/10 

 

Station:    Teleshopping:    Date: 

TV3 Play TV 1 March 2010 

 

Complaint Summary: 

Mr. Dunneôs complaint is submitted under the under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(d)(General 

Advertising Code: sections 3.1 protecting the individual and society, 3.1.1 compliance with Irish legislation 

and 6.1 rules pertaining to teleshopping).  Mr. Dunne states that this broadcast commenced with the 

presenter asking viewers to identify the name contained in a blue envelope.  It was not until ten minutes later 

that the presenter informed viewers that the name was that of a male.  Other than this there was no further 

information provided.  Mr. Dunne states that given the infinite number of names in existence, the presenter 

may as well have asked callers to pick a number between 1 and 38,000,000.  The complainant contends that 

entrants do not know the odds of guessing the correct answer as Play TV does not disclose the reference 

source from which the name has been chosen. 

 

Stationôs Response: 

TV3 states there were always clues given in games such as this.  In this game the viewers were told early on 

that it was a male name.  If the presenters had given all the clues at the beginning of each game, there 

would have been no opportunity for the prize money to build up nor would there have been any excitement or 

element of skill required on the part of the viewer. 

 

TV3 states that this service has been discontinued as of 6 March 2010. 

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee considered the broadcast and the written submissions of the complainant and the 

broadcaster.  The complainant submits that the broadcast of Play TV on the 1
st
 March 2010 was unfair.   

 

The content of the programme is classified as teleshopping.  Accordingly, the Committee considered the 

complaint under the general principles and rules applying to teleshopping in the General Advertising Code, in 

particular, sections: 

 

6.1 The general principles and rules applying to all commercial communications and, where relevant, 

the general rules pertaining to advertising shall apply to teleshopping. 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 8/45 

3.1 All commercial communications shall be prepared with a sense of responsibility both to the 

individual and to society and shall not prejudice the interests of either.  All commercial 

communications shall be legal, honest, decent and truthful. 

3.1.1 All commercial communications shall comply with applicable Irish and European Legislationé. 

 

The Committee noted that the programme is an interactive quiz show in which callers use a premium rate 

telephone service to try and get connected to a studio to take part in a quiz.   

 

The complainant raises an issue with the fairness of the quiz played on the programme due to the nature of 

the quiz; find the name in the envelope.  The Committee would acknowledge that the methodologies used in 

quizzes/puzzles can vary in difficulty and/or obviousness.  What is, or is not, an obvious answer is also 

open to subjectivity.  What is important to the Committee is that the methodology and level of difficulty is not 

misrepresented and the viewers misled.  On viewing the broadcast, the Committee noted that at that start of 

the quiz viewers were asked to find a name and just over five minutes later, were asked to find a manôs 

name.  Subsequently, the presenter provided other clues including that the name began with D and the 

second letter was O.  The Committee would acknowledge that there were, as submitted by the complainant, 

a number of possible correct answers to this quiz.  However, in order to win the monetary prize, viewers had 

to provide one particular name which had been chosen by the producers of the programme.  There was no 

particular knowledge, skill or methodology required to arrive at the correct solution, rather viewers were 

being asked to óguessô the correct name.  The Committee was of the opinion that it was a game of chance 

and accordingly, the complaint was upheld with regard to sections 6.1, 3.1, and 3.1.1 of the General 

Advertising Code.  

Back to index 

 

Complaint made by:  Prof. Patricia Casey                                                            Ref. No. 7/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

Newstalk 106-108 The Wide Angle 29 November 2009 

 

Complaint Summary: 

Prof. Caseyôs complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(a)(fairness, objectivity 

and impartiality in current affairs).  The complainant states that she was invited as a guest onto the 

programme to review the newspapers.  Two other guests were also present along with the presenter, Karen 

Coleman.  

 

The newspaper headlines were dominated by discussions about the Murphy Report on clerical sexual abuse.  

Prof. Casey expressed her abhorrence at the cover-up, called for the bishops named in the report to resign 

and for reform in the hierarchical structure of the church.  On air the presenter stated that she was receiving 

a lot of comments from listeners taking issue with what she had said.  She read out three, two of which were 

not related to the issue of clerical abuse and were not linked to anything Prof. Casey had said.  The third was 

from Senator Norris, another Newstalk presenter, who in fact presents the programme transmitted 

immediately before The Wide Angle.  



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 9/45 

 

He commented upon the content of the programme and did so with a fairly abusive attack upon Prof. 

Caseyôs views in respect of a completely unrelated subject, and without reference to anything she had said 

throughout the programme.  On foot of his comments, the presenter put it to Prof. Casey that she 

represented an element in society in this country which has probably forgiven, forgotten or ignored the kind 

of abuse that these people had been capable of over the years.  Prof. Casey was astonished by these 

comments and in consequence she asked Ms. Coleman to repeat the question and made explicit, on air, her 

concerns about such a question.  She reiterated her absolute condemnation of the abuse.  

 

Prof. Caseyôs reasons for making this complaint are as follows: 

 

 Prof. Casey believes that she was unfairly and aggressively treated by Ms. Coleman.  No matter what 

she said (and it did not differ from what the other guests said) she seemed determined to pigeonhole 

Prof. Casey resulting in an unbalanced, hostile and unfair interview.  The interview was thus neither 

objective nor impartial. 

 

 Prof. Casey does not know how many comments were received from listeners taking issue with what 

she had said but none of those that she read on air related to anything that she said, despite her 

claim.  This raises the possibility that she was not being objective in her dealings with Prof. Casey. 

 

 Prof. Casey cannot complain about the views of Senator Norris but she finds it disturbing that 

presenters are allowed to respond to and/or express views on the comments of guests on other 

programmes on the same station, using the public response facilities of such programmes.  It raises 

the suspicion of station presenters co-operating together to manipulate the direction of public 

discussion.   

 

 The content of the e-mail is remarkable in that it purports to express how appalled the 

Senator/programme presenter was at what Prof. Casey had just said.  In fact, what she had just said 

was that bishops should resign and the church should be restructured.  A suspicion is therefore 

reasonably raised that the comments were not related to what had been broadcast or transmitted but 

were part of a deliberate policy to set up the interview in an unfair, partial and non objective manner 

and thereby manipulate the direction of the programme. 

 

Stationôs Response: 

Newstalk 106-108 states that in the first paragraph of Prof. Patricia Caseyôs complaint she states that Karen 

Coleman read out three comments from listeners, two of which were ñnot related to the issue of clerical 

abuse and were not linked to anythingò.  All three comments were relevant to Prof. Casey and the context of 

the discussion on clerical abuse, following the publication of the Murphy Report and Prof. Casey is incorrect 

in claiming otherwise.  Two of the comments related to concerns about the care of people who had been 

sexually abused by clerics.  They wanted to put their points directly to Prof. Casey, in her capacity as a 

psychiatrist.  Their points were therefore relevant and Newstalk was entitled to air those comments and put 

them to Prof. Casey.   

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 10/45 

In her complaint, Prof. Casey fails to state that Karen Coleman specifically stated that in no way was she 

suggesting that Professor Casey was a defender of paedophiles.  When Prof. Casey expressed her outrage 

at the nature of the question, Karen rephrased the question and included a plural element and went on to 

ask, in the same question if ñweôve hidden away ï weôve ignored the problems and the conduct of the church 

over the years?ò 

 

Prof. Casey had plenty of time to respond to the question and put her points live on air and completely 

reiterate her condemnation of the abuse.  She was given every possible opportunity to rebut any critical 

views and to clearly state her opinions on the matter.  Prof. Casey remained on in studio for a further half 

hour.  Prof. Casey also went on to comment on other topics and was treated with appropriate respect.  

Newstalk 106-108 questions if Prof. Casey had been so offended why did she remain on in studio and why 

did she continue to participate in the programme? 

 

Senator Norris contacted the programme to express his views on what Prof. Casey had been saying during 

the programme and Karen Coleman put his point to Prof. Casey.  The following is a transcript of that 

exchange on The Wide Angle: 

 

ñSenator David Norris has sent us in a text to say Iôm furious at Patricia Casey.  She has been 

preaching in support of these bishops for years.  She uses their teachings to say that gay people like 

myself arenôt fit to have children.  Ask her does she still think this after hearing about her so-called 

pillars of society treatment of childrenò. 

 

Newstalk states it is incorrect of Prof. Casey to claim the above comment was unrelated to anything she has 

said during the programme as Senator Norris was commenting on what he believed was Prof. Caseyôs 

history of support for the Catholic Church and he used her views about gay people as a way to illustrate that 

point.  As a member of Seanad Éireann, Senator David Norris is perfectly entitled to contact The Wide Angle 

and to make a comment on what he has heard on the programme.  He is a senior and very well respected 

member of Irish Society and Newstalk is well within its rights to read out his views. 

 

Newstalk rejects the suggestion from Prof. Casey that presenters colluded together to shape the editorial 

direction of that morningôs The Wide Angle show.  Karen Coleman had not spoken to nor met Senator Norris 

for quite some time before the broadcast.  Newstalk further states that Sunday with Norris is a 1 hour pre-

recorded show and Senator Norris was not in the Newstalk building on Sunday morning. 

 

Prof. Casey made a serious allegation concerning the editorial policy of Newstalk.  Newstalk states this is an 

outrageous statement to make and one they reject. 

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee considered the broadcast and the written submissions of the complainant and the 

broadcaster.  In assessing this complaint, the Committee had to have regard to the Section 48(1)(a) of the 

Broadcasting Act 2009, which requires:  

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 11/45 

óthat the broadcast treatment of current affairs, including matters which are either of public 

controversy or the subject of current public debate, is fair to all interests concerned and that the 

broadcast matter is presented in an objective and impartial manner and without any expression of the 

broadcasterôs own views.ô 

 

The Committee noted the submission of the broadcaster included an apology which had been aired by the 

broadcaster. The Committee would acknowledge that the apology specifically addressed the 

statement/question complained of. 

 

The Committee would accept that a broadcaster has editorial independence and responsibility for its 

programme content and the interviewees/contributors it invites onto a programme.  The Committee would 

also acknowledge that a regular feature of The Wide Angle programme is the óNewspaper Reviewô and the 

programme makers have editorial independence as to what newspaper articles are chosen for review and 

discussion.  Regular listeners to the programme would also be aware that the contributors taking part in the 

review are asked to give their own opinions and views on particular newspaper stories.  Where the news 

story contains a matter of public interest and debate, the broadcaster is statutorily required to ensure fairness, 

balance and objectivity in its treatment of the matter.  The broadcaster has editorial control over how this 

requirement is met for example, by a difference of views among the contributors, and/or by the presenter.  

 

In this broadcast, the contributors invited to review the newspaper stories were: Prof. Patricia Casey, 

psychiatrist and patron of the Iona Institute (ñthe complainantò); Mr. Gerald Keane of Keane Solicitors; and 

Ms. Joan Burton, T.D., Deputy Leader of the Labour Party. 

 

On hearing this part of the programme, the Committee noted that the first topic discussed was the Murphy 

Report and the condemnation of the newspapers of revelations of how the Church covered up clerical child 

abuse.  The complainant raises an issue with how she was questioned by the presenter on this matter.  The 

Committee noted that at all times the complainant expressed her abhorrence at the actions of the Catholic 

hierarchy in dealing with clerical child abuse and called for reform within the hierarchy of the Church.  Early in 

the discussion, the presenter put it to the complainant that the Iona Institute supports the Catholic Church and 

takes a conservative Catholic approach on many issues.  She asked the complainant how, in light of the 

revelations of the Churchôs handling of child abuse, she could still support and associate herself with the 

Church.  In her response, the complainant noted that the Catholic Church is not defined by the hierarchy of 

the Church but is constituted of ordinary people like herself, the general population.  She opined that the 

Church required new structures to provide for more accountability and to allow lay people to have a more 

prominent role.   

 

Later in the discussion and before an interval, the presenter informed the complainant that she had received 

texts from listeners taking issue with what she had said on the programme.  After the interval, she stated 

there had been óa spate of texts against herô.  However, on hearing two of the texts, the Committee 

considered these comments to be unfair.  The two texts read out by the presenter were not critical of what the 

complainant had said on the programme or of her position as patron of the Iona Institute but related to the 

issue of sufferers of abuse being admitted to psychiatric hospitals.  The texts called upon her to answer 

specific questions about psychiatric hospitals in her role as a psychiatrist.   The Committee noted that she 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 12/45 

was not given an opportunity to answer these texts until much later in the discussion when she returned to 

these questions of her own accord.  Instead, the presenter asked her to respond to a third text which related 

to her past support of the bishops and their moral teachings.  The complainant responded that she had her 

own system of ethics which was grounded in the teachings of Christ and that she disagreed with the bishops.   

 

The presenter then acknowledged that the complainant was ónot a defender of paedophilesô, but stated: 

 

óWell I suppose maybe that you represent an element of society in this country which has probably 

forgiven, forgotten or ignored the kind of abuse that these people had been capable of over the 

years.ô   

 

She then asked ócould you be one of the people representative of society who has excused, hidden away or 

ignored the problems and conduct of the church over the years? 

 

The Committee would acknowledge that there is an onus on the presenter to explore and/or challenge the 

assertions/claims of the contributors to a discussion on an issue of current affairs.  In the opinion of the 

Committee, the complainant had not made any comments or statements up until that point on the programme 

which justified the presenterôs statement/question.  It had no basis in the preceding discussion among the 

contributors.  The Committee considered this line of questioning to be inappropriate, unjustified and contrary 

to what the complainant had asserted at all times in the preceding discussion.  The Committee would also 

acknowledge that it may have been perceived as critical of the complainantôs past support of the Church.  

The Committee also noted the presentation style and was of the view that the presenter adopted a more 

challenging style of questioning and response to the complainantôs responses/opinions notwithstanding that 

they were no different to those of the other contributors on the programme.  Further, the Committee noted 

that the presenter did not sufficiently acknowledge the complainantôs stated position and answers regarding 

the matter under discussion up until that point and, in effect, called upon her to repeat what she had already 

said.  

 

With regard to the source of the text message, the broadcaster has editorial independence and in this 

regard, is free to choose who participates in its programming.  This includes deciding whether to use a 

question that has been sent to the programme by e-mail.  Such responsibility lies solely with the broadcaster 

and accordingly, is not within the scope of the Committee for assessment. 

 

The Committee considered that the interview with the complainant in the programme was conducted in an 

unfair and non objective manner.  The complaint was upheld with regard to section 48(1)(a) fairness, 

objectivity and impartiality. 

Back to index 

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 13/45 

Rejected/Invalid Complaints 
 

Complaint made by:  Ms. Patricia McKenna                                   Ref. No. 565/09 and 566/09 

 

Station:    Broadcast:    Date: 

RTÉ Radio 1 Referendum Commission ï Lisbon Treaty 1 & 2 October 2009 

 

Complaint Summary: 

Ms. McKennaôs complaints are submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(d)(General 

Advertising Code: sections 3.1.2 and 3.1.3 protecting the individual and society and 9 prohibited 

communication).  The perceived purpose of the Referendum Commission broadcasts was to inform or explain 

to the voters how the proposed Constitutional Amendment and its text would affect the Irish Constitution, 

which is the primary statutory duty of that body under the Referendum Acts.  However, the broadcasts 

focused instead on issues that were perceived to have influenced the voterôs decision to reject the Lisbon 

Treaty in the first referendum.  These issues, including loss of an EU Commissioner, workersô rights and loss 

of voting strength were presented in an extremely positive and pro-Lisbon propagandist form.  Some of the 

statements, while not necessarily untrue, are one-sided and tendentious and clearly geared to encouraging a 

positive political attitude to the Lisbon Treaty and support for a Yes vote among those hearing the broadcasts. 

 Other statements and claims relating to the QMV voting system in the Council and the retention of an EU 

Commissioner are, in fact, false and misleading and not based on the facts. 

 

The broadcast before the 1 Oôclock news on the 1st of October states, ñRight now, some decisions need 

every one of the 27 EU countries to agree to it. Others are decided by a sort of majority called a qualified 

majority.  In this system, each country has a certain number of votes, with smaller countries such as Ireland 

having more votes per head than the bigger ones.  If the Lisbon Treaty is ratified some decisions which 

currently have to be unanimous will be decided in future by this Qualified Majority Voting system.ò  

 

This is a totally false statement as ñthis Qualified Majority Voting systemò where ñsmaller countries such as 

Ireland having more votes per head than the bigger onesò will no longer exist after Lisbon.  One of the most 

important changes in the Lisbon Treaty is the change in the voting system for making European laws, 

whereby Ireland and other small member states lose half their share of the vote, while the largest member 

states increase their voting power by from 50% to 100%.  This is a fundamental shift of voting power from the 

small to big member states.  Under Lisbon, the six largest member states will increase their share of the vote 

in the Council from 49% today to over 70%.  The 21 smallest countries will reduce their combined share from 

51% to less than 30%.  Ireland will halve its vote from 2.0% today to 0.9%.  

 

This broadcast also states ñIf the Lisbon Treaty is not ratified, the rules say that in future, not every member 

state will have a member of the Commission.  But if the Lisbon Treaty is ratified, the European Council has 

declared that each country, including Ireland, will have a Commissioner into the future.ò 

This statement is telling voters that they will lose the Irish Commissioner if they voted No, but will keep it if 

they vote Yes. 

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 14/45 

The fact is that Art. 213 TEC of the Nice Treaty guarantees a Commissioner for each EU member state until 

all member states unanimously agree on a reduction.  The Lisbon Treaty on the other hand reduces the 

Commission to 18 members until the member states unanimously agree to continue with one Commissioner 

each.  They have decided to make that amendment politically - at least until the next enlargement of the EU.  

 

Therefore, the next EU Commission will consist of one Commissioner from each Member State, regardless of 

whether the Irish vote Yes or No.  The statement deliberately conceals this fact and instead gives the false 

impression that voting No would result in the actual loss of a Commissioner. 

 

It is also worth pointing out that the delivery of this broadcast by the speaker also played a role in that 

emphasis was put on certain words to give greater effect. The underline and bold are strongly emphasized. 

 

ñAnd then there is the European Commission.  If the Lisbon Treaty is not ratified the rules say that in future 

not every member state will have a member of the Commission.  But if the Lisbon Treaty is ratified the 

European Council has declared that each country including Ireland will have a commissioner into the future.ò  

 

Therefore, Ms. McKenna submits, this broadcast is misleading and thus in breach of Section 48 (1) (d) 

(advertising codes), section 3.1.2 of these codes stating that ñno advertisement shall contain an element of 

spoken or visual presentation which is calculated to mislead either directly or by implicationò. 

 

In relation to the shorter broadcasts which were carried repeatedly on RTÉ up to and including polling day, 

they are either selective,  designed to portray the Lisbon Treaty in a positive light or are designed to allay the 

concerns of particular voters concerned about EU militarization, workers rights and moral issues.  The first of 

these shorter broadcasts states ñBut nothing in the Treaty can reduce the minimum wage, alter Irelandôs 

policy on military neutrality, or our laws on abortion.ò   Focusing on three of the recognized concerns of the 

voters and stressing, in effect, that there is nothing to be concerned about, implies support for the Treaty.  

The choice of the term ñmilitary neutralityò ignores the fact that the Lisbon Treaty contains a "solidarity" 

clause, a mutual defence clause and a clause requiring States to "progressively to improve their military 

capabilities".  Ireland has no opt-out of these provisions and, as such, the focus on Irelandôs policy of military 

neutrality can be interpreted as a clear attempt to influence votersô opinion and to draw their attention away 

from the content of the actual Treaty in the area of militarization. 

 

Likewise, the claim that ñnothing in the Treaty can reduce the minimum wageò diverts attention away from the 

implication of the ECJ rulings which will be copper fastened by the Treaty.  The Laval Court case forbids 

trade unions from taking industrial action for higher wages than the statutory minimum or the generally 

applicable national wage standard.  This means that 95% of Irish workers earning more than the country's 

minimum wage of ú8.65 an hour may be affected by the Lisbon Treaty's copper-fastening of that verdict. 

 

The other short broadcast, which focuses on the voting system in the EU Council, gives voters the impression 

that the Lisbon Treaty will improve this system with emphasis on the fact that a certain number of countries 

must agree and that a certain percentage of the EU population must also agree or ñotherwise no dealò.  

However, to omit the fact that Irelandôs voting strength, and that of other small States, is reduced to the 

benefit of the big States in the new system proposed by Lisbon, gives people a false impression of 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 15/45 

security.  The phrase ñotherwise no dealò provides the listener with the crucial, but misleading, signal that this 

is a good thing. 

 

The broadcasts complained of above were designed to dispel concern on the Lisbon Treaty and therefore 

were capable of affecting peoplesô political views on this Treaty and hence their vote.  Ms. McKenna submits 

that the broadcasts are therefore ñdirected towards a political endò namely, that of influencing voter opinion on 

the Lisbon Treaty.  The messages in these broadcasts were designed with a specific objective and were 

clearly capable of influencing the voting attitudes of those who heard them.  These broadcasts were 

uncontested and gave a great advantage to one side of the Lisbon Treaty debate.  This is illegal for 

broadcasters in the State and Ms. McKenna would urge the Compliance Committee, in the interests of 

protecting voters from such propagandist advertising in future referenda, to uphold this view. 

 

Ms. McKenna adds that she has consulted a number of experts with regard to these broadcasts and they 

agree with her that they are indeed designed to secure support for the Lisbon Treaty and that some of the 

claims therein are indeed misleading and false. If necessary, she can supply supporting statements from 

these people. 

 

The fact that these broadcasts were made at prime listening time and right up to, and including polling day, 

would have had a profound impact on those who heard them and, so Ms. McKenna believes, infringe our 

constitutional right to a fair and balanced referendum campaign. 

 

Referendum Commissionôs Response: 

The Referendum Commissionôs principal function is to provide impartial and unbiased information to the 

electorate in respect of the referendum proposal.  The Commission is required by the Referendum Act 1998, 

as amended, to prepare one or more statements containing a general explanation of the subject matter of the 

referendum proposal and any other information relation to those matters that the Commission considers 

appropriate.  The Commission is further required to publish and distribute those statements in such manner 

as the Commission considers most likely to bring them to the attention of the electorate.  The Commission is 

also charged with promoting public awareness and encouraging the electorate to vote at the poll. 

 

The Commissionôs broadcasts, which are the subject of Ms. McKennaôs complaint, were planned by the 

Referendum Commission in order to fulfil this statutory mandate.  The broadcasts do not attempt or purport 

either to advance or to rebut Yes or No arguments.  Since the enactment of the Referendum Act 2001, the 

Commission does not deal with the pro or anti arguments, nor does it deal with the merits or de-merits of the 

referendum proposal.  By definition, therefore, the Commissionôs broadcasts are fair, impartial and objective 

and are consistent with the letter and spirit of the BAI guidelines.  The referendum is an extremely important 

public event; the Referendum Commission has a critical role to play in that event and the broadcasts in 

question were very important to the Commissionôs fulfilment of that role. 

 

The Referendum Commission is satisfied that it performed its functions in a fair and impartial manner and it 

rejects any charges to the contrary. 

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 16/45 

Stationôs Response: 

RTÉ states that, as has been the practice for many years, RTÉ radio and television transmitted a number of 

Referendum Commission inserts in the run up to the Lisbon Treaty referendum which took place on 2 

October 2009.  Some were paid for, and some were free.  The former were scattered throughout the 

schedules on all RT£ channels, the latter were scheduled in ñtraditionalò Party Political Broadcasts (PPBs) 

slots, generally around main news programmes.  

 

Under the Broadcasting Act 2009, RTÉ is permitted to transmit statements commissioned by the Referendum 

Commission.  The restriction on broadcasting advertisements directed towards political ends (found in section 

41.3) does not apply to the Referendum Commission (41.6).   

 

The legislative basis for PPBs is found in the 1960 Broadcasting Act.  A decision of the Supreme Court 

determined that PPBs could only be broadcast where there was a balance between the political parties 

campaigning.  Where political parties are not balanced (i.e. where the majority of parties supporting one side 

in a referendum) RTÉ has developed the practice of giving the Referendum Commission the equivalent 

airtime which would have been assigned to PPBs without charge.  

 

Referendum Commission Broadcasts were of two minutes duration and were scheduled on the 10 days 

leading up to polling day.  On RTÉ One television, the first five of these were transmitted after the 6.01 News 

and the second five after the Nine Oôclock News.  On RTÉ Two television, the broadcasts were scheduled for 

the same 10 days between 9pm and 10pm each evening.  On RTÉ Radio 1, the ten broadcasts were 

scheduled just before the News at One.  On RT£ 2FM at RT£ôs request, the Referendum Commission 

agreed to replace their 2 minute Commission Broadcast with the equivalent amount of unpaid for broadcasts 

which were transmitted throughout the schedules.   It was felt by RTÉ that the shorter duration was more 

suitable for the 2FM audience.  Referendum Commission Broadcasts were also scheduled on RTÉ Raidió na 

Gaeltachta and on RTÉ lyric fm.  

 

This complaint is taken on the grounds that advertisements shall not  

 

é contain inaccurate or misleading claims, statements, illustrations or representations, either direct or implied 

(Section 3.1.3 of the General Advertising Code) 

 

As the Referendum Commission Broadcasts are not categorised as advertisements and have a different 

legislative basis, RT£ is assuming Ms. McKennaôs complaints only refer to those paid for.  It should be noted 

that the identical broadcasts were also made on other channels in addition to RT£ôs and that RT£ 

understands that a number of commercial broadcasters sought the advice of the Broadcasting Commission of 

Ireland (BCI) before transmission. 

 

Due to the replacement in ñtraditionalò PPB slots on RT£ 2FM, the Compliance Committee may need to 

consider both types of broadcasts by the Referendum Commission.  It should be noted that under section 

41(6) of the Broadcasting Act, 2009 requirements in regard to objectivity and impartiality do not apply to 

PPBs.  In pointing this out RTÉ is not saying that the Referendum Commission Broadcasts failed to be 

impartial and objective.  



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 17/45 

 

All advertisements broadcast on RT£ are subject to RT£ôs Copy Clearance Committee.  This committee 

previews all advertising copy to ensure that all relevant codes are fully adhered to.  The committee read the 

scripts of the Referendum Commission and decided that they complied with all requirements.  The committee 

was mindful that the Referendum Commission is obliged by law to provide the public with objective 

information and is precluded from any advocacy role.  The committee was also mindful that the Referendum 

Commission is chaired by a High Court judge who would clearly ensure that the Commission was fully 

compliant with all legal requirements.  

 

It should be noted that the Referendum Commission Broadcasts were not previewed and cleared by the RTÉ 

Copy Clearance Committee as they were not considered advertisements.  The Broadcasts were previewed 

by the secretary of the RTÉ Referendum Steering Group and cleared.  RTÉ acknowledges at this point that 

Mr. Feeney is the secretary of that Group, but do not see any conflict of interest in submitting RT£ôs 

response to Ms. McKennaôs complaints to the BAI. 

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee considered the broadcasts, the submissions made by the complainant, the Referendum 

Commission and the broadcaster.  In assessing these complaints, the Committee had to have regard to the 

General Advertising Code.  The Committee noted that the focus of the broadcasts was the pending 

referendum on the Lisbon Treaty and that the statements broadcast were placed by the Referendum 

Commission.   

 

The Committee further considered the nature of the entity/legislative status of the Referendum Commission 

and also the exclusion granted to it from the prohibition on political advertising under section 41(6) of the 

Broadcasting Act, 2009.  Further, there were two versions broadcast, one which was paid for, and the other, 

unpaid for.   

 

In assessing complaints, the Committee endeavours to afford due process to all relevant parties.  This 

includes ensuring the Committee treats all written submissions in respect of a complaint in a fair, thorough 

and transparent manner.  Accordingly, in assessing these complaints the Committee also had regard to 

particular argument in the submissions of both the broadcaster and the Referendum Commission which 

required consideration prior to making a determination, or otherwise, on the actual substance of the 

complaints. 

 

In particular, the Committee considered the definition of commercial communication as detailed in the 

General Advertising Code and whether it applies to the broadcasts in this instance.  The Committee also 

considered the particular provisions of the Referendum Act 1998 as amended, under which the Referendum 

Commission was established.  The Committee also had regard to the fact that the broadcasts were made 

following direction from the Department of Communications, Energy and Natural Resources. 

 

Viewers and/or listeners can submit complaints concerning commercial communications to the Broadcasting 

Authority of Ireland under the General Advertising Codes.  These Codes include the following definitions: 

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 18/45 

Commercial communication: óany form of announcement on radio and television coming within the 

recognised character of advertising, sponsorship and teleshopping and any other form of commercial 

promotion.ô 

 

Advertisement: óany form of  announcement broadcast in return for payment or for similar 

consideration or broadcast for self-promotional purposes by a public or private undertaking in 

connection with a trade, business, craft or profession in order to promote the supply of products or 

services, including immovable property, activities, rights and obligations, in return for payment.ô 

 

The Committee gave consideration to whether the broadcast items constitute either advertisements or 

commercial communications as defined by the General Advertising Code.  The Referendum Commission 

submits that it was established with particular functions, which in the main concerned the pending referendum 

at that time.  The placement of the broadcasts was done to fulfil a statutory mandate.  The Committee 

considered these issues in the context of the definitions as detailed above and in this regard, found that it 

would be reasonable to contend that the broadcasts are not commercial communications as they were not in 

connection with a ótrade, business, craft or professionô and they were not broadcast óin order to promote the 

supply of product or services.....in return for paymentô.  This contention applies to both the broadcasts; the 

paid and the unpaid versions.   

 

The Committee noted that the broadcasts were made following direction from the relevant Ministerial 

Government Department pursuant to Section 5(2) of the Referendum Act, 1998, and therefore, broadcast 

time was required to be allocated by the broadcaster for such broadcasts.  Given that the broadcasts were 

ómust carryô statements of the Referendum Commission, the Committee found that the broadcasterôs 

submission that it had no copy clearance function in respect of the content of the broadcasts was reasonable.  

Further, section 2(3) of the Referendum Act 1998 states: 

 

 óThe Commission shall be independent in the performance of its functions.ô 

 

Sections 41(3) and 41(6) of the Broadcasting Act 2009 state: 

 

ó(3) A broadcaster shall not broadcast an advertisement which is directed towards a political end or 

which has any relation to an industrial dispute.ô 

 And 

ó(6) Subsection (3) does not apply to advertisements broadcast at the request of the Referndum 

Commission in relation to a matter referred to in section 3 of Act of 1998 concerning a referendum.ô 

 

While the description óadvertisementsô is used in this subsection in relation to statements broadcast at the 

request of the Referendum Commission, they are stated to be advertisements óin relation to a matter referred 

to in section 3 of Act of 1998 concerning a referendum.ô  This section as amended includes: 

 

ó3. (1) The Commission shall have, in addition to any functions conferred on it by any other provision 

of this Act, the following principal functions in relation to the referendum in respect of which it is 

established: 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 19/45 

(a) to prepare one or more statements containing a general explanation of the subject matter 

of the proposal and of the text thereof in the relevant Bill and any other information relating to 

those matters that the Commission considers appropriate;  

(b) to publish and distribute those statements in such a manner and by such means including 

the use of television, radio and other electronic media as the Commission considers most 

likely to bring them to the attention of the electorate......ô 

 

The Committee was of the opinion that it is evident from section 41(6) of the Broadcasting Act 2009 that the 

Referendum Commission is permitted to broadcast statements that are directed towards a political end.  

Further, the matters referred to in section 3 of the 1998 Act have none of the attributes of an advertisement 

as that term is used in the General Advertising Code.  It is the view of the Committee that the main thrust of 

section 41(6) is that statements broadcast on behalf of the Referendum Commission are in substance no 

more than, or may be deemed to be, statements directed towards a political end but are nonetheless to be 

exempt from the general prohibition on such statements. 

 

In summary, the Committee found that given the particular statutory remit and stated independence of the 

Referendum Commission, the context and circumstance of the broadcasts, including the fact that the 

broadcasters ómust carryô broadcasts by the Referendum Commission, the broadcasts in question do not 

come within the scope of the General Advertising Code and, therefore, that the Committee has no function in 

respect of the matter.  In this context, the complaints were determined to be invalid. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. Sam Clements                                                     Ref. Nos. 183/10 ï 188/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

Newstalk 106 -108 Lunchtime with Eamon Keane 
 
 
 
Off the Ball 
 

27 January 2010 
28 January 2010 
4 February 2010 
15 February 2010 
27 January 2010 
19 February 2010 

 

Complaint Summary: 

Mr. Clementsô complaints are submitted under the Broadcasting Act 2009, 48(1)(b)(harm & offence, the 

Code of Programme Standards, section 3.3.2 coarse and offensive language).  The complainant states that 

he wishes to object to the persistent use of offensive language on Newstalk.  Throughout the radio spectrum 

there is now an accepted usage of such offensive language but Newstalk continues to be the biggest culprit.  

The following are examples of both unedited commentary and unedited text messages: 

 

Lunchtime with Eamon Keane 

 

- Eamon Keane speaking with John McGuinness, T.D. on 27 January, 2010 - 183/10 

 

1) ñ...the shite jobsò. 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 20/45 

2) ñtough shiteò. 

 

- Eamon Keane speaking with Eddie Hobbs on 28 January, 2010 ï 184/10 

 

3) ñ...that old shiteò. 

 

- Eamon Keane reading out messages from listeners on 4 February, 2010 ï 185/10 

 

4) ñmistake me arseò. 

 

- Eamon Keane speaking with Frank Fahy, TD on 15 February, 2010 ï 186/10 

 

5) ñbullshitò 

6) ñstop this pissing aroundò. 

 

Off the Ball 

 

7) Three Newstalk presenters in conversation on 27 January, 2010 concerning Jimmy Bullard, a 

professional football player employed by Fulham FC ï 187/10. 

 

In quite the most disgusting example of offensiveness Mr. Clements has ever heard, one of the 

presenters recounted a jape engaged in by Bullard and his teammates.  It involved a person, in full view 

of the group of players, defecating in a manner so as the human waste would fall into a waiting glass 

underneath.  The Newstalk quote is ñ...drop a shite into a glassò. 

 

8) Presenter Ger Gilroy read out 3 texts (verbatim) containing coarse language ï 188/10. 

 

a) ñ...writing shit about itò  : 7.30 ï 7.33pm 

b) ñsex addict, me arseò : 7.48 ï 7.50 pm } all 19 February, 2010 

c) ñwhat a load of bollixò : 7.48 ï 7.51pm 

 

Stationôs Response: 

Newstalk 106 -108 states that they are not engaged in the persistent use of offensive language.  In relation 

to Lunchtime with Eamon Keane the language is coarse but is in no way used to offend. 

 

In relation to the Off the Ball complaints, the language does not set out to cause offence.  Off the Ball is 

Newstalkôs nightly sports show aimed at an adult audience and presented in an irreverent style.  With 

specific regard to 187/10, the material was broadcast post 9pm. 

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee has considered the broadcasts, the submissions made by the complainant and the 

broadcaster. The complaints concern the use of language during various broadcasts of the programmes 

Lunchtime with Eamon Keane and Off the Ball.  In assessing the complaints, the Commission had to have 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 21/45 

regard to the Code of Programme Standards and in particular section 3.3.2, coarse and offensive language.  

Under this Code, the Committee must also consider the context in which the language was used, the type of 

programmes, presentation styles and audience expectations. 

 

With regard to the Lunchtime with Eamon Keane broadcasts, the Committee noted that in discussing the 

main topical issues of the day such as the reversal in pay cuts for senior civil servants, the banking scandals 

and NAMA and the controversy concerning hangar 6 at Dublin airport, the presenter did use the language as 

submitted by the complainant.  The Committee would accept that the programme is aimed at an adult 

audience and the regular listener would be aware of the style of presentation of the presenter.  The 

Committee also had to have regard to the actual language used.  On hearing the various broadcasts, it was 

evident that the language used by the presenter on occasion was based on colloquialism.  Further, the actual 

words used by the presenter would not be considered as coarse and/or offensive by many listeners and this 

fact is borne out by the research conducted by the BAI in the development of the Code of Programme 

Standards.  The Committee also noted that the presenter dealt with the subject matter in a serious manner 

and it was evident that the language was not used gratuitously and/or to offend.  The questions were posed 

to elicit information on the topics under discussion.  While the Committee would acknowledge that some 

listeners may not like the use of such colloquial language, when heard in the context of the particular 

broadcasts and regular audience expectation, the use was unlikely to cause widespread offence. 

 

With regard to the broadcasts of Off the Ball, the Committee again had to have regard to the context in which 

the language was used, the type of programme, presentation style and audience expectation.  On hearing 

the broadcast items, the Committee found that given the context of the use of the language, the broadcasts 

could not be considered to breach the Code of Programme Standards as submitted by the complainant.  

While the Committee would understand why the complainant may not like the language, the Committee had 

to be cognisant that the language was used in a programme aimed at an adult audience which is well-known 

for its somewhat irreverent presentation style.  The programme to a large extent is based on the banter 

between the presenters and regular listeners would expect irreverent humour and also, language of a 

colloquial nature.  The Committee also noted that the potential for the language used in these particular 

broadcasts to cause offence is not high according to the research conducted by the BAI when developing the 

Code of Programme Standards.  Given this fact coupled with the context of its use and the specific station 

and programmes, the Committee was of the opinion that the content was not unduly offensive. 

 

While acknowledging the complainantôs dislike of the use of certain language, given the context, tone, 

broadcast station and style of the programmes, the language was unlikely to cause widespread offence in 

these instances.  The complaints were rejected with regard to Section 48(1)(b)(harm & offence, the Code of 

Programme Standards, section 3.3.2 coarse and offensive language in programming). 

Back to index 

 

Complaint made by:  Ms. Jane Arigho, Headline                                               Ref. No. 196/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

RTÉ Radio 1 Today with Pat Kenny 4 March 2010 

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 22/45 

Complaint Summary: 

Ms. Arighoôs complaint is submitted on behalf of Headline under the Broadcasting Act 2009, section 

48(1)(b)(harm and offence, the Code of Programme Standards: 2.2 due care; 3.4.2 discrimination against 

persons with disability; 3.4.3 persons and groups).  The complainant states during an interview on this 

programme, Alan Dukes said ñI always used to say that finance ministers, that they had a tendency towards 

Schizophrenia.  You know, I arrive for a cabinet meeting saying I have good news and I have bad news.  The 

good news is we have a strong currency.  The bad news is we have a strong currency.  These things cut 

both waysò.  Headline ï the National Media monitoring programme for Mental Health and suicide received 

complaints from the public about this interview on the grounds that it is offensive to people with 

Schizophrenia and could also lead to further confusion and misunderstanding about Schizophrenia.  Ms. 

Arigho states that while Headline understands that it is impossible to anticipate comments being made in live 

interviews, it is the responsibility of the interviewer to address any inappropriate language or suggestions 

made in relation to mental illness. 

 

Stationôs Response: 

RTÉ states that Today with Pat Kenny had a live discussion on the state of the Irish economy with Kevin 

Gardiner of Barclays Wealth and Alan Dukes, former Finance Minister and currently on the board of Anglo 

Irish Bank. The discussion was a serious overview of the Irish economy and in particular its competitiveness 

and prospects for growth.  

 

During the course of discussion Alan Dukes said that Finance Ministers had a tendency towards 

schizophrenia.   Ms. Arigho represents Headline which monitors the media for examples of inappropriate use 

of language in regard to mental health.  In her view Alan Dukes misused the term schizophrenia and 

therefore the programme breached the Code of Programme Standards in regard to Harm and Offence. The 

relevant parts of the code are found in Section 3 Content Rules where it is stated in section 3.4.2 that 

programme material shall not support discrimination against any person or section of the community in 

particular on the basis of é disability. Section 3.4.3 states that broadcasters shall take measures to ensure 

that programme material does not stereotype or stigmatise those people with a disability. 

 

RTÉ fully supports the relevant section of the code and would not knowingly broadcast anything which 

discriminates against people with disabilities.  In this particular instance, RTÉ believe that the use of the term 

schizophrenia did not breach the code. Mr. Dukes used the term to describe how Finance Ministers might be 

perceived as having inconsistent attitudes towards their financial figures.  Mr. Dukes used the word 

schizophrenia in a colloquial sense which listeners would have understood did not refer in any way to people 

with mental illness.  

 

Ms. Arigho acknowledges that the term was used in a live interview and could not have been anticipated.  

She argues however that there was a responsibility on the interviewer to have addressed this inappropriate 

use of language.  RTÉ does not accept this and believe that it would have made no sense whatsoever for 

Mr. Pat Kenny to have challenged Mr. Dukes on his use of the term.  This was a serious discussion on the 

economy; an interruption to challenge the use of a word would have simply distracted listeners and would 

have been largely incomprehensible.  It would have appeared to listeners that Mr. Kenny was reprimanding 

Mr. Dukes over his use of language.  This is hardly the function of the presenter. 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 23/45 

 

RTÉ endorses the ambition of Headline to ensure that the media does not contribute to any misconception 

about mental health; but does not accept that this particular case can be regarded as an example of this. 

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.  The 

complaint concerns the use of the word schizophrenia in the course of a discussion on a broadcast of the 

programme Today with Pat Kenny.  In assessing the complaint, the Committee had to have regard to the 

Code of Programme Standards and in particular, 2.2 due care and 3.4 persons and groups in society. 

 

The Committee noted the presenterôs introduction to the discussion in which he clearly informed listeners of 

the pending content; the current economic crisis in Ireland would be explored and also, the affects of outside 

influences such as the current difficulties in Greece.  The subsequent discussion dealt with these matters 

and the Committee noted that the tone and manner of presentation and the contribution from the two guests, 

were professional and serious.  The complaint concerns the use of a particular word; schizophrenia.  On 

hearing the broadcast, the Committee found that the word was used in an accepted metaphorical sense to 

highlight the complexities of the role of the Minister for Finance as Mr. Alan Dukes had experienced it.  The 

context was the contradictory natures of a strong currency in economic terms and on hearing the piece, it 

was evident that this was the context intended.  The word was used in a manner that falls within its accepted 

usage, as defined by the Oxford English Dictionary.  The Committee found that it would not be reasonable to 

infer that the comment was referring to people with mental illness.  Nor would it be reasonable to infer that 

the use of the word supported discrimination and/or stigmatised people with a disability.   

 

In this regard, the Committee was of the view that its use in this instance was appropriate and could not be 

considered harmful or offensive and also, there was no evidence of discrimination or stigmatisation of people 

with a disability.  The complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards, sections 2.2 

due care and 3.4 persons and groups in society. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. Simon Comer                                    Ref. No. 197/10, 198/10 and 199/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

RTÉ Radio 1 Today with Pat Kenny 
 

28 January 2010 
1 February 2010 
9 February 2010 

Complaint Summary: 

Mr. Comerôs complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(a)(fairness, objectivity 

and impartiality in current affairs).  The complainant states on the above dates during a discussion on the 

implementation of a new 30km/h speed limit zone in Dublin city centre, the presenter, Pat Kenny breached 

the terms of the Broadcasting Act 2009.  Mr. Kennyôs personal antipathy to the 30km/h was very explicit to 

the extent that he was identified in the print media as an outspoken opponent of the measure.  Mr. Comer 

claims his handling of the issue was not fair to all interests concerned, was not presented in an objective and 

impartial manner and, to a great extent, consisted of expressions of his own views, which were almost totally 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 24/45 

hostile to the point of ridiculing this evidence-based road safely measure that was democratically decided 

upon by the elected members of Dublin City Council. 

 

28 January 2010 

On this date Mr. Kennyôs tone in introducing the item was inflammatory and made his own feelings about the 

subject clear even before the interview began with Cllr. Andrew Montague and Mr. Conor Faughnan of the 

Automobile Association.  Furthermore, Mr. Comer claims that Pat Kennyôs approach to interviewing Cllr. 

Montague was much more confrontational in tone and content than it was when talking to Mr. Faughnan.  Mr. 

Kennyôs introduction went as follows: 

 

 ñFrom next Monday, motorists will be obliged to obey a snailôs pace 30 kilometres per hour speed limit on 

selected roads in Dublin city centre.  The City Councilôs Transport Committee claims that the ultra-slow limit 

of just thirty kilometres an hour, thatôs about twenty miles an hour, will make the streets safer and, believe 

this or not, assist the free flow of trafficò 

 

Mr. Comer claims that the tone of voice Mr. Kenny adopted along with his use of the phrases ñsnailôs paceò 

and ñbelieve it or notò was exaggerated language and, in the context of road safety objectives generally, 

inappropriate.   A ñsnailôs paceò is a pejorative term for a speed one thinks is much too slow, not a factual 

description of a physical reality.  By using such language, Mr. Kenny was inviting listeners (motorists 

specifically) to disparage this road safety measure even before any evidence was aired regarding its merits 

or otherwise.  Mr. Comer further claims that since the relevant information i.e. the scientific evidence  for a 30 

km/h speed limit in built-up areas was not properly checked out by the researchers on the programme, the 

programme provided no opportunity to ñlet the facts speak for themselvesò as required under RT£ôs own 

Programme Standard guidelines.  

 

Having made his feelings clear at the outset, Mr. Kenny went on to strongly challenge Cllr. Montague on this 

decision, in his role as Chairman of Dublin City Councilôs Transport Committee.  Robustly questioning 

politicians and policy-makers is something Mr. Kenny does very well generally and it was appropriate that he 

would do so on this occasion.  However, Mr. Comer contends that the tone and content of his questioning of 

Cllr. Montague showed a lack of impartiality and objectivity and betrayed a personal antipathy towards the 

proposed speed restrictions.   

 

Mr. Comer believes that there was one other viewpoint represented on January 28, that of Mr. Conor 

Faughnan, Director of Policy with AA Ireland.  Mr. Faughnan is a well known spokesman for the AA.  He is a 

very experienced advocate for motoristsô interests and is also highly skilled in media relation.  He is well able 

to speak for himself and to articulate the perspective of car drivers.  While Cllr. Montague is an elected 

representative, charged with responsibilities relating to the development and implementation of local and 

national public policies. 

 

Mr. Comer claims that if this interview were impartial and objective one would expect that both Cllr. 

Montague and Mr. Faughnan would receive similar robust questioning. However, he further contends that 

Mr. Kenny put a lot of pressure on Cllr. Montague while letting Mr. Faughnanôs claims go unchallenged.  Mr. 

Kenny went on to query the theory that ñgoing slower will get you through the city fasterò.  Cllr. Montague 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 25/45 

stated that in the context of really heavy traffic the flow is ña little bit betterò.  Mr. Kenny then pressured him to 

say ñprecisely whereò in Europe this effect has been observed and he indicated that this has been reported in 

Munich, Freiburg and Amsterdam.  Mr. Kenny then went on to refer to the reported traffic flow effect as a 

ñmarginal thingò that is not applicable to motorists travelling at 3am but to the majority who will in fact be 

going through this zone at times when it is ñpretty congestedò, ñclogged upò and ñvery busyò.  Mr. Kenny 

ignored these points and instead pressed Cllr. Montague to say whether he had tried driving in the area at 

30km/h when the streets are empty, something Mr. Kenny found very hard to manage. 

 

1 February 2010 

Pat Kenny returned to this story and again sought to ridicule the 30km/h limit by joking about the Council 

employing people to walk in front of every car ñwaving a red flagò. 

 

9 February 2010 

Mr. Kenny again ridiculed the 30km/h zone when interviewing Cllr. Montague about a proposed amendment 

to the zone.  Cllr. Montague remarked that only two submissions had been received regarding the original 

proposal, both positive.  Mr. Kenny scoffed at this and expressed his opinion that the absence of negative 

submissions was probably due to people regarding the 30km/h zone as so ridiculous that it was not even 

worth commenting on.  This remark was overtly hostile to the 30km/h proposal and could not have been 

based on objective fact. 

 

There is incontrovertible evidence that reducing speed increases safety and that 30 km/h speed limit or even 

lower are successfully operating around Europe.  Increasing implementation of such low-speed zones is 

recommended by reputable government bodies and independent transport research agencies, based on 

evidence and not on ideology.  There is also empirical evidence that slower speeds can ease congestion and 

that increasing pedestrian access to city centres can have significant economic benefits.  In addition, there 

are strong ethical arguments in favour of controlling traffic in order to improve mobility and access for 

pedestrians, cyclists and users of public transport, especially vulnerable groups such as children, older 

people and disabled persons.  

 

Stationôs Response: 

RTÉ states that RTÉ believes that at all times its coverage of the issue was objective, impartial and fair.  The 

substantial coverage occurred on 28 January.  On that occasion, Pat Kenny interviewed someone in favour 

of the lower speed limit and someone opposed to the new limit.  Both the proponent and the opponent were 

afforded sufficient opportunities to make their case and to rebut their opponentôs case.  As in many cases, 

more attention and more detailed interviewing took place with the person proposing the change rather than 

the person opposing the change.  This is quite normal that more attention is given to one side than the other 

and that the side proposing the change is subject to more searching questions.  RTÉ is statutorily obliged to 

be fair, but fairness is not achieved by giving equal attention to both sides, one sideôs interests may be much 

more central and therefore pertinent. Mr. Comer takes issue with the language used by Mr Kenny in his 

introduction.  In particular, he argues that an expression such as snailôs pace, which was used by Mr. Kenny 

in his introduction is disparaging.  RTÉ does not accept this.  They believe that the language used in the 

introduction was deliberately colourful and was designed to attract listenersô interest to the subject.  The 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 26/45 

technique is similar to that used in newspaper headlines where the exercise is to attract readersô interest in 

an article.  

 

RTÉ believes that the level of research carried out by the production team in advance of coverage of the 

issue was adequate and that the presenter was sufficiently briefed on the arguments for and against the 

introduction of the new speed limit. 

 

In regard to the second complaint by Mr. Comer, Mr Kenny simply made a light-hearted remark of no 

editorial significance to a follow up email on a subsequent programme.  What Mr. Comer describes as 

ridicule was simply a humorous side remark by Mr. Kenny. 

 

In regard to Mr Comerôs third complaint, the programme returned to the topic on 9 February when the City 

Council had in an apparent attempt to respond to criticism decided to put the new speed limit out to public 

consultation.  Cllr. Montague was interviewed on his own.  He was asked about the apparent about-turn.  

This was followed by a number of comments from listeners being put to Cllr. Montague.  RTÉ believes on 

this occasion Cllr. Montague was afforded ample opportunity to respond to all criticism of the new speed limit 

and that he was subjected to an impartial and objective interview.  

 

Decision of Compliance Committee:   

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.   

 

Today with Pat Kenny is a programme that discusses, inter alia, the main stories of the day.  The regular 

listener would be aware of the style of the programme and the presenterôs presentation style.  The 

complainant takes issue with the tone and language of the presenter in his introduction to the discussion.  

The context of discussion was the introduction of the new speed limit of 30km in certain parts of the city 

centre and the public controversy surrounding same.  The Committee was of the view that the comments of 

the presenter in the introduction to the discussion were fair; the new speed limit was the lowest speed limit 

ever introduced in those parts of the city centre and the public would query the theory that to go slower gets 

one through the city faster.   The proposed new speed limit was a matter of public interest and debate. 

 

On hearing the interview, the Committee was of the view that Cllr. Montague was at all times given ample 

time and opportunity to respond to all of the questions and/or refute public criticisms put to him by the 

presenter and Conor Faughnan.  The presenter also asked reasonable and appropriate questions to elicit 

information and probe the reasons for its introduction.  The Committee would agree with the submission of 

the broadcaster that it was appropriate that more detailed interviewing took place with Cllr Montague than 

with Conor Faughnan, representing the AA which opposed the change. Mr. Faughnan was asked to explain 

the organisationôs opposition to the change and Councillor Montague was then afforded an opportunity to 

respond to this opposition. The Committee would acknowledge that, at times, it was a challenging and robust 

interview.  However, the Committee would also acknowledge that the new speed limit was not popular 

among the public and had created a high level of controversy. It was, therefore, reasonable and appropriate 

for the presenter to put some of the public concerns and criticisms to the councillor.  Each time that Cllr. 

Montague made an assertion, it was explored and/or challenged by the presenter, for example, he asserted 

that research in other cities had shown that in heavily congested traffic areas, a 30km speed limit improves 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 27/45 

the flow of traffic. However, when the presenter asked him what cities, he provided countries in response for 

examples of cities in which this has been tried, he was given the opportunity to do so.  It was reasonable for 

the presenter to explore this assertion and ask him to specify the cities he was referring to.   

 

The Committee would also note that during the discussion, the presenter read out both positive and negative 

texts about its introduction. 

 

The Committee considered that the broadcast on the 1
st
 February contained a matter- of- fact treatment of 

the issue.  It was evident that the focus of the interview with staff of the Regional Traffic Management Centre 

was on the factual consequences of the new speed limit including the impact on motorists and on city traffic 

in general. The presenter talked to Valerie Cox from Dublin Regional Traffic Management centre about the 

flow of traffic in areas affected by the 30km speed limit which could be viewed from the traffic cameras. She 

informed the presenter that it appeared that many motorists were not adhering to it and she expressed her 

own opinions on the speed limit based on her experience of driving at that speed.  The presenter also 

interviewed Dave Traynor who, as Traffic Officer, was charged with implementing the new speed limit.  He 

adopted neither a positive nor negative position on the issue but opined that people would get use to it and 

that the traffic centre could adjust the lights to give motorists a good progression of traffic along the quays in 

the city centre.  

 

The focus of the broadcast on the 9
th
 February was the about-turn by the Council on the speed limit.    On 

hearing the interview, the Committee considered that the presenter was putting expressions of the public 

outcry and criticism to the Cllr. Montague.  The Committee would acknowledge that the public outcry and 

criticism had been widely publicised and was, therefore, in the public domain.  As there was no opposing 

view on the programme, it was reasonable for the presenter to put this view to him.  He also noted in Cllr. 

Montagueôs favour, that he was only Chair of the Traffic Committee in the Council and the other councillors 

sitting on the committee had to take their share of responsibility.   

 

 

The Committee considered that, over the course of the three broadcasts, the issue was dealt with in an 

even-handed manner and given a fair hearing.  The complaint was rejected with regard to section 

48(1)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act, 2009.  

Back to index 

 

Complaint made by:  Ms. Mary MacDonald                                                          Ref. No. 200/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

RTÉ One Irish Film & Television Awards 20 February 2010 

 

Complaint Summary: 

Ms. MacDonaldôs complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009 (harm & offence, the Code of 

Programme Standards: sections 2.2 due care and 3.4.1 persons and groups in society).  The complainant 

wishes to make a complaint in relation to a comment made during the broadcast. 

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 28/45 

Ms. MacDonald states Victoria Smurfit made an extremely offensive and tasteless joke during her 

presentation of the awards in relation to ñMrs. Robinson at a Jedward gigò.  Ms. MacDonald has no affiliation 

to or association with the Robinsons but feels this was crass and coarse and extremely insensitive and 

personalised.  

 

At another level, such a cheap jibe at someone elseôs very personal difficulties will not do the delicate and 

tenuous power sharing in the North any good.  Ms. MacDonaldôs complaint relates to the sheer tastelessness 

and vulgarity of her comment.  The complainant expected some sense of decorum and appropriate humour 

from Victoria Smurfit but evidently she, too, has bought into the populist presentation genre. 

 

Stationôs Response: 

RTÉ states that throughout the programme, Ms. Smurfit introduced the awards with a number of scripted 

jokes.  These took the form of gentle mocking of various people in public life.  One of the humorous 

references was to Iris Robinson, the wife of the First Minister in the Northern Ireland Executive, who had 

recently resigned her seat in parliament because of an affair she had with a young member of her 

constituency.  The joke was a reference to Iris Robinson at a Jedward gig.  It occurred at the beginning of 

part four of the programme.  The presenter welcomed people back with the following: 

 

óWelcome back to the Irish Film and Television Awards.  It's hotter in here than Iris Robinson at a 

Jedward gig! 

 

Now for one of the most eagerly anticipated Awards ï "Best Actor in Television" ï and to present it, 

is an actress who has worked as often in the US and the UK, as she does here ï the Internationally 

acclaimed, Orla Brady.ô 

 

This slight reference to Mrs. Robinson was a joke about the incongruity of a woman of Mrs. Robinsonôs age 

being interested in teenagers.  RT£ does not accept Ms. MacDonaldôs criticism.  RT£ believes the 

scriptwriters responsible for the jokes made by the compare of the awards ceremony were entitled to poke a 

little fun at a politician whose husband went on national television to inform the public of his wifeôs affair and 

to inform the public that he had forgiven her.  All politicians are aware that their private lives are subject to 

more scrutiny and comment than ordinary citizens. 

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.  The 

complaint concerns a particular joke made by a female compare during a broadcast of Irish Film and 

Television Awards.  In assessing the complaint, the Committee had to have regard to the Code of 

Programme Standards, sections 2.1 due care and 3.4.1 persons and groups in society.  Under this Code, the 

Committee also had to have regard to the context, time of broadcast and audience expectation. 

 

On viewing the broadcast, it was evident from the outset that the compareôs style was based on humour, 

which at times was directed at well-known public figures.  The programme was live coverage of on an 

awards ceremony and audiences would be aware that with such genre of programme, the presentation style 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 29/45 

tends to be of a humorous nature.  Audiences would also be aware that much of the compareôs comments 

and humour would be scripted and could include jibes about well-known individuals.   

 

In this instance, the compare made a joke about Mrs. Iris Robinson who had resigned her Ministerial seat in 

Northern Ireland due to the revealing of an affair she had with a young male.  Politicians can expect to be, 

and are regularly, subjected to parody.  The humour was based on the much publicised affair of Mrs. 

Robison.  While such humour may not appeal to all tastes, the Committee must respect the right to freedom 

of expression.  Given the context of the joke, the manner and language of presentation coupled with 

audience expectation, the Committee found that the item was unlikely to cause widespread offence.  Further, 

it could not be deemed to be an unjustifiable representation of an individual.  The complaint was rejected 

with regard to the Code of Programme Standards, sections 2.2 due care, 3.4.1 persons and groups in 

society. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. John Link                                                                           Ref. No. 205/10 

 

Station:  Programme:    Date: 

Corkôs 96FM The Opinion Line with Neil Prendeville 11 March 2010 

 

Complaint Summary: 

Mr. Linkôs complaint is submitted under the Broadcast Act 2009, 48(1)(b)(harm and offence, the Code of 

Programme Standards, section 3.4.2 persons and groups in society).  Mr. Link states during a discussion 

concerning the closing of pubs on Good Friday, presenter Neil Prendeville said the following: 

 

'It's a terrible thing to go in [to a pub or restaurant] and have absolutely no Irish staff at all, and have no Irish 

accents or no Corkonian accents, and not bit of craic or banter.' [...] 'I don't mean to be racist now.  It's all 

about getting the balance right.  But some places you go, there is zero, um...I was served in a last night in a 

restaurant, and from start to finish, not one Irish person came anywhere near me.  It was completely bereft 

[sic] of character or atmosphere, conversation or anything.  The food was shocking.  It was just an awful 

experience.' 

 

Mr. Link finds such a discriminatory statement in extremely bad taste.  The above statement may not strictly 

be labelled as óracistô, but it does discriminate on the basis of nationality, and thus Mr. Link feels is deserving 

of complaint under section 3.4.1 of the Code of Programme Standards. 

 

Stationôs Response: 

Corkôs 96fm states they have reviewed the section of the programme concerned and are of the opinion that 

taking the statement as quoted in isolation is unfair.  The full broadcast puts it into context as part of a wider 

discussion on the hospitality sector and the problems it faces with falling numbers of tourists visiting the 

country.  Neil Prendeville made a statement of fact that he went to a restaurant the previous night and had a 

bad experience.  He didnôt single out non-Irish staff as being the reason for that.  To accuse him of being 

racist for the comments is grossly unfair. 

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 30/45 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.  The 

complaint concerns a comment made by a presenter during a broadcast of The Opinion Line with Neil 

Prendeville broadcast on 11 March 2010.  In assessing the complaint, the Committee had to have regard to 

the Code of Programme Standards, section 3.4.2 persons and groups in society. 

 

The Committee noted that in a review of the main daily newspapers the presenter referred to articles 

concerning the various worldwide trips Ministers of the Irish Government were taking for St. Patrickôs day.  In 

this regard, he proposed that it may be more appropriate to invite delegates from such foreign countries to 

Ireland and thereby, permitting them to experience Irish society.  The presenter also referred to the coverage 

given to the opening of pubs in Limerick on Good Friday and a number of callers came on-air to express their 

views on this issue.  One particular male caller stated all the bars should open and further, he thought that 

the approach of bringing the foreign delegates to Ireland for St. Patrickôs Day would promote Irish tourism.  

He was of the opinion that visitors want an Irish experience, óthey want to talk to Irish people.ô  In response, 

the presenter stated that he had been out the previous evening to dine and that none of the staff serving in 

the restaurant he encountered were Irish.  The Committee noted that his tone was matter-of-fact and when 

heard in context, it would not be reasonable to infer the comments were intended to be discriminatory.   

 

The issue under discussion was the óIrishô tourism experience and the presenter commented on the 

experience he had the previous evening; there were no Irish staff serving in the restaurant and he also found 

the food and atmosphere óawfulô.  Given the context of the comment and the tone and presentation manner, 

the Committee found that it would not be reasonable to infer that the comment supported and/or condoned 

discrimination as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to the Code of 

Programme Standards, section 3.4.2 persons and groups in society. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Dr. Ulick Stafford                                                             Ref. No. 208/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

RTÉ Radio 1 Off the Shelf 13 March 2010 

 

Complaint Summary: 

Dr. Staffordôs complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(a)(fairness, objectivity 

and impartiality in current affairs).  The complainant states that the programme presented by Andy OôMahony 

discussed a book by Al Gore called óOur Chanceô.  The book was another expression of Al Goreôs views on 

global warming which he also presented in a film called óAn Inconvenient Truthô a few years ago.  The panel 

discussing this was Dr. Mary Kelly, Dr. John Sweeney and Deputy Ruairí Quinn.  All three had similar 

opinions, fully believing the case made by Al Gore that human CO2 emissions will cause catastrophic 

warming of the Earth.  The host, Mr. OôMahony, was fully sympathetic to this view. 

 

The programme, which was discussing a controversial topic, had no balance.  No one was there to present 

the other side.  Those who did not share their views were called ódeniersô, a very insulting term because of its 

use to describe people who question the holocaust.  Very many serious scientists question the scientific 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 31/45 

basis of global warming caused by anthromorphic gas emissions or the solutions proposed by the IPCC, the 

UNôs intergovernmental panel on climate change.  Dr. Stafford states he has a PhD in Chemical Engineering 

and Mensa level intelligence.  He has read extensively on this issue.  He feels very insulted that his views 

are dismissed so insultingly by the state broadcaster. 

 

Dr. Stafford states the next time RTÉ is presenting a programme on this topic they should include someone 

to balance the discussion.  Secondly, proponents of anthromorphic global warming should not use potentially 

offensive terms like denier for people who do not share their understanding of the scientific basis. 

 

Stationôs Response: 

RTÉ states that Off the Shelf is a weekly book programme presented by Andy OôMahony.  Each week a 

number of people are invited into studio to review a particular book.  The subject matter of the episode of Off 

the Shelf was Al Goreôs book Our Choice.  The three contributors reviewing the book were Dr. Mary Kelly, 

Director General of the Environmental Protection Agency, Dr. John Sweeney, Professor of Geography in NUI 

Maynooth and Ruairí Quinn T.D., former leader of the Labour Party.  

 

In RT£ôs view, it is not necessary to include amongst the reviewers of a book on global warming someone 

whose views are diametrically opposed to the vast majority of scientific opinion.  The panel was carefully 

chosen to offer listeners a range of expertise and experience.  Dr. Mary Kelly is Director General of the 

Environmental Protection Agency.  This body has statutory responsibility to ensure that the Irish environment 

is protected.  Included in the agencyôs responsibilities is the requirement to provide information on all factors 

impacting on the environment.  In RT£ôs view, Dr. Kelly is an authoritative and objective contributor to a 

discussion on the causes of and solutions to global warming.  Dr. John Sweeney as well as being Professor 

of Geography in NUI Maynooth has led many research projects into environmental change in Ireland.  It is 

RT£ôs view that he is an ideal contributor to a discussion on global warming.  The third contributor, Deputy 

Ruairí Quinn, is a former Minister for Finance and Minister for the Environment.  This makes him an excellent 

contributor to the discussion as he can take account of economic growth as a factor in human activity 

contributing to global warming.  

 

RTÉ believes the three contributors offered listeners a range of views and experiences all relevant to the 

subject matter of the book being reviewed.  Had the producer decided to include in the discussion someone 

who shares the complainantôs views, the discussion would likely not have been on Al Goreôs book, it would 

have been a discussion about why a small minority of people do not accept the scientific consensus on 

global warming.  RTÉ recognises that those opposed to any consensus have views that ought to be heard.  

Unchallenged assumptions that the consensus is always right are dangerous.  In regard to those putting 

forward alternative explanations for global warming, RTÉ Radio 1 has as recently as last December on the 

Today with Pat Kenny programme interviewed Professor Ian Plimer, one of the worldôs best known 

academics who opposes the scientific consensus on the causes of global warming.  However, RTÉ does not 

accept that in every discussion on global warming it is necessary to include people who do not agree with the 

view that human activity is the primary cause of global warming. 

 

Decision of Compliance Committee: 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 32/45 

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.  The 

complaint concerns a discussion which the complainant asserts was one-sided and therefore, the subject 

matter of global warming was treated unfairly.  The Committee noted that this was a book review 

programme.  Regular audiences would be familiar with this format of programming and expect the content to 

be based on the content of the book under review; the presenter and the guests on the programme would 

discuss their views on the actual writing and content of a particular book.   

 

In this broadcast, the book under review was by Al Gore, óOur Chanceô.  On hearing the broadcast, the 

Committee noted that the context of the discussion was, at all times, the content of the book.  The issue was 

not global warming per se; it was a review of a book written by Al Gore.  It was in the context of the review 

that the word ódenierô was used.  In discussing a chapter on dissenting views, one of the panel members 

used the term ódenierô.  The Committee found that the term was used in an acceptable manner when heard 

in the context of the particular discussion.  The Committee was of the opinion that there was insufficient 

substance to the issues as raised by the complainant evident in the broadcast.  The complaint was rejected 

with regard to 48(1)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs). 

Back to index 

 

Complaint made by:  Ms. Michelle OôBrien                                                             Ref. No. 212/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

RTÉ One The Frontline 22 March 2010 

 

Complaint Summary: 

Ms. OôBrienôs complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(a)(fairness, objectivity 

and impartiality in current affairs).  The complainant states that the presenter, Pat Kenny, launched a 

blistering attack on low paid members of the CPSU.  His comments inferred that civil servants in the 

Passport Office were merely staging industrial action in order to create a backlog and thus earn overtime to 

make up the recent pay deductions.  He also insinuated that one of the machines capable of producing 

passports was somehow sabotaged by CPSU members.    

 

Only one person from the audience was allowed to speak in defence of low paid civil servants engaging in 

justified industrial action.  Ms. OôBrien further states that Mr. Kenny appears to be more concerned with 

jumping on the populist bandwagon of public service bashing instead of presenting fair and unbiased 

coverage on this programme.  Ms. OôBrien states that although she is a public servant, she has no 

connection to the passport office and is not a member of the CPSU. 

 

Stationôs Response: 

RTÉ states that The Frontline is a weekly studio based current affairs programme.  The episode primarily 

dealt with the topic of the call to ban hunting of wild animals.  However, before the discussion on hunting 

there was short item (less than 14 minutes) on the impact of the public sector go-slow on the Passport Office 

in Dublin.  The item opened with a short recording of the expression of frustration experienced by one 

member of the public who had queued unsuccessfully at the passport office earlier in the day.  This was 

followed by Pat Kenny interviewing Ms. Patricia Wakely, a mother who had planned to take her children on 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 33/45 

holidays to France, but was unable to get passports for herself or her children.  Ms. Wakely described for 

viewers her experience at the passport office.  After about 4 minutes of this, the presenter interviewed Mr. 

Eoin Ronayne, Deputy General Secretary of the CPSU, the trade union that represents the staff of the 

Passport Office.  During the course of the interview with Mr. Ronayne there was one contribution from the 

audience when a person spoke in favour of the passport office workers. Mr. Ronayneôs interview lasted some 

nine minutes; the last word on the topic was given to Ms. Wakely.  The programme then went on to deal with 

its main topic, hunting. 

 

It is RT£ôs view that the programme fulfilled all requirements in regard to fairness, objectivity and impartiality.  

This was a relatively short item on the impact on the public of the go-slow at the passport offices.  Two 

members of the public, discommoded by the industrial action, were heard, and then a spokesperson for the 

workers taking industrial action was interviewed.  He had ample opportunity to represent his membersô 

interests and explain why they were disrupting the everyday functioning of the passport office.  Pat Kenny 

put all the appropriate questions to Mr. Ronayne and allowed him to respond.  This was not primarily a 

discussion about the causes of the industrial dispute; it was a discussion about the impact on members of 

the public seeking passports to enable them to travel abroad.  It is perfectly normal in any industrial dispute 

to have a discussion on the impact of the industrial action being taken.  The merits or otherwise of the overall 

dispute had been dealt with at length in a whole series of RTÉ programmes on radio and television in the 

previous days.  

 

Decision of Compliance Committee:  

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.  The 

complainant submits that the presentation was one-sided in the course of a discussion on industrial action in 

the Passport Office in Dublin. 

 

The Committee would acknowledge that The Frontline is a weekly studio based current affairs programme 

which discusses the main stories of the week.  In this regard, the industrial action by public sector workers at 

the passport office was a legitimate news story.  Given that it was a dispute that affected large numbers of 

the public, the focus of the item/discussion being the impact of the dispute on the public was reasonable.  

The Committee was of the view that this focus was evident from the introduction of the item which began 

with a scene from outside the passport office that day with a member of the public expressing her frustration 

at the security guard.  She was complaining that she was experiencing wholly unreasonable delays as a 

result of unreasonable actions on the part of the workers.  In studio, the item was introduced by a short 

interview with a member of the audience Ms. Patricia Wakely, a mother who had travelled to the office that 

day in an attempt to obtain passports for herself and her children for a planned and paid holiday in Euro 

Disney, Paris.  Ms. Wakely described her experience at the passport office.  Mr. Kenny was joined in the 

studio with Mr. Eoin Ronayne, Deputy General Secretary of the CPSU, the trade union representing staff of 

the Passport Office.  Pat Kenny asked him to respond directly to Ms. Wakely.  

 

The Committee noted that at the time of broadcast the industrial action by staff at the passport office was an 

ongoing story and it was also evident at that time, that the action was not a popular dispute among the 

public.  The Committee considered that the interviewee would have been put on notice of the focus of the 

discussion and that the unpopularity and perceived unreasonableness of the action by his members would 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 34/45 

be put to him.  The Committee considered that the interview was conducted in a fair and reasonable manner.  

The presenter recognised there were two sides to, and two competing interests in, the industrial action; the 

employeesô right to strike and the publicôs right to obtain a service, which had been paid for, within a 

reasonable time and without undue hardship.  As the interviewee presented the workersô interests and he 

was the sole interviewee, it was reasonable and expected that the interviewer would put the other 

side/interest to him and voice a reasonable and legitimate public concern/viewpoint regarding the industrial 

action.  The Committee considered that the questions asked of Mr. Roynane were appropriate and 

reasonable based on the factual and evident consequences of the industrial action which were to prevent 

people from travelling.  The Committee was of the view that Mr. Ronayne was afforded ample time and 

opportunity to represent his membersô interests and explain the reasons for the industrial action.  The 

Committee could not, therefore, agree with the complainantôs submission that the presenterôs comments and 

focus of the story amounted to a blistering attack on low paid members of the CPSU.  The reasons for the 

action were presented by Mr. Roynane and acknowledged by the presenter.  The presenter noted that a 

factual consequence of the action was that low paid workers within the passport office were hurting people 

like themselves.  He challenged and put alternative viewpoints and possible public perceptions about, and 

inferences which may be drawn from, the industrial action to Mr. Roynane.  Mr. Ronayne did, and was at all 

times given an opportunity to, dispel such perceptions/inferences and present his membersô side of the story. 

 

The Committee would also acknowledge that the style and format of the programme and of the presenter is 

well known.  Input from the audience is a regular feature of the programme and interviews are, on occasion, 

interrupted to allow for such input.  It was expected and appropriate, therefore, that during this interview, the 

presenter would allow for contributions from members of the audience.  The opinions of three members of 

the audience were sought and one spoke in favour of the industrial action.  The Committee considered that it 

was reasonable for the presenter to afford Ms. Wakely an opportunity at the end of the discussion to 

respond/react to Mr. Roynaneôs response to her. 

 

Overall, the Committee considered that the interview was challenging and robust.  The presenter explored 

and challenged views and both sides (the public affected and the CPSU) were given a fair hearing.  

 

The complaint was rejected with regard to section 48(1)(a) fairness, objectivity and impartiality in current 

affairs of the Broadcasting Act, 2009. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. Dara MacGabhann                                                Ref. No. 214/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

RTÉ One Six One News 24 March 2010 

 

Complaint Summary: 

Mr. MacGabhannôs complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(a))(fairness, 

objectivity and impartiality)  The complainant states that the coverage afforded the industrial action currently 

being pursued by employees in the Dublin Passport Office was unfairly biased and could be interpreted in no 

other way than an attempt by the RTÉ to unfairly influence public opinion in a negative manner towards the 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 35/45 

legitimate industrial action which was being legally  taken by some of the lowest paid workers in the public 

service.  In reports lasting nearly nine minutes of blatantly biased coverage and continuously negative 

comment, not once was reference made to the employeesô legitimate cause for industrial action.  Instead, 

this action was described as ñreally shockingò and the complete tenor of the coverage would leave any ill-

informed viewer of the opinion that the workers actions were deserving of the highest opprobrium. 

 

 The contribution of the Industrial Relations correspondent, Ingrid Miley, was, in Mr. MacGabhannôs view, 

completely unbalanced as she discussed solutions to this problem as including óprivatisation ó of the service 

and other methods of circumventing the legitimate right of employees to disrupt services in the pursuit of 

their demands.  The interview which followed between anchor, Bryan Dobson and a representative of the 

Irish Travel Agents, Simon Nugent, added further to the biased nature of the coverage by the supposedly 

independent National Broadcaster.  This segment which lasted almost four minutes was an opportunity for 

vested interests in the dispute to negatively impact on the low-paid employeesô legitimate case.  His 

contribution was nothing less than a biased rant against the workersô position based on nothing other than 

óhearsayô and personally advantageous opinions.  He was permitted to put forward this blatantly skewed 

opinion piece by anchorman Bryan Dobson who confined his role in proceedings to feeding him a line of 

leading questions.  The complainant claims that again, no attempt was made to balance the interview with 

unbiased and fair reference to the óother sideô in the disputes case.  Mr. MacGabhann claims that the 

National Broadcaster has a duty of care to commit to balanced, fair and just coverage of all issues and 

cannot be permitted to abuse its powerful position within society to unfairly influence public opinion.  This 

industrial action goes to the very heart of addressing the unfairness and injustice in society in Ireland today in 

that the Passport Office employees are seeing their wages cut while the government is seen to use this 

money to bail-out members of a perceived Golden Circle in Irish Society.  The irony that this totally biased 

reporting, which served the Government well in their attempt to penalise the lowest sections of society in 

favour of the well-off elite, was followed by a segment which detailed the pay-rises which had been afforded 

employees in Anglo Irish Bank, would not have been lost on many.   

Mr. MacGabhann state that he hopes our National Broadcaster may emerge from this dark period in its 

history better placed to serve the interests of the public in general and not the wishes and concerns of a 

small coterie of vested interests which have brought the country and its people to cusp of financial ruin. 

 

Stationôs Response: 

RTÉ state that the main News story on 24 March was the continuing disruption caused by staff in the 

Passport Office in Dublin with members of the public queuing from the early hours in the morning in the hope 

of getting their passports.  The Director of the Passport services was before an Oireachtas Committee, the 

union at the centre of the dispute, the CPSU, was about to hold its annual delegate conference and there 

were calls from the Irish Travel Agency Association for an ending of the work to rule.  

 

The 6.01 News led on a report by Joe Mag Raollaigh which included brief interviews with people who had 

been queuing since four in the morning, a brief interview with Simon Nugent, Chief Executive of the Irish 

Travel Agents Association, an extract from Joe Nugent, Director of Passport Services in the Department of 

Foreign Affairs, speaking at an Oireachtas Committee and finally a brief interview with Eoin Ronayne of the 

CPSU. This was followed later in the programme by a questions and answers session between the presenter 

Sharon N² Bheolain and Ingrid Miley, RT£ôs Industry and Employment Correspondent in which she 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 36/45 

speculated on how the dispute could be resolved.  The subject was returned to later in the programme when 

Bryan Dobson interviewed on a link to the D§il, Simon Nugent, who repeated his associationôs call for a 

suspension of the dispute 

 

Dara MacGabhann argues that RT£ôs coverage of the passport office dispute was unfairly biased.  He 

argues that RT£ sided entirely with the Government, that Ingrid Mileyôs explanations were completely 

unbalanced; that Bryan Dobson failed to challenge Simon Nugentôs biased rant against the workersô position. 

He ends his complaint by saying that he expect(s) this complaint to be investigated fairly that our National 

Broadcaster may emerge from this dark period in its history better placed to serve the interests of the public 

in general and not the wishes and concerns of a small coterie of vested interests which have brought this 

country and its people to the cusp of financial ruin. 

 

RT£ does not accept any of Dara MacGabhannôs points.  RTÉ believes that its News coverage both on 24
th
 

March and in all other coverage of this on-going matter has been objective and impartial. In any long-running 

dispute, account has to be taken of all the coverage rather than just the coverage on a particular day.  What 

was new on 24
th
 March was the length of the queues outside the passport office and the desperation of those 

queuing.  This was covered fairly by Joe Mag Raollaighôs report which quite properly focussed on the stories 

of those people who were frustrated in their efforts to obtain passports.  Ingrid Miley has been reporting on 

the reaction by the public sector unions to the Government cuts and levies for months in a completely neutral 

and objective manner.  RTÉ can understand how positions become entrenched and people embittered when 

a dispute is protracted. In these circumstances RTÉ anticipates that entrenched opinion will have a 

perception of bias in the mediaôs coverage.  Dara MacGabhannôs final complaint is that the representative of 

the Irish Travel Agents Association was unchallenged.  Mr Nugent, as one would expect from an industry 

deeply affected by a dispute, simply called for an end to the dispute.  There was no reason for Bryan Dobson 

to challenge Mr Nugent.  There was no assessment of the rights or otherwise of the dispute in this interview.  

It was simply a call for a resolution for those representing the travel industry.  

 

RT£ particularly wish to put on record its total disagreement with Dara MacGabhannôs claim that RT£ is in a 

dark period in regard to its coverage of the dispute. He alleges that RTÉ is on the side of a small coterie of 

vested interests.  RT£ôs reporting has at all times been completely independent and has taken no sides in its 

coverage of the current financial crisis.  RTÉ believes it has been at all times fair to those involved; that it 

provided impartial reportage and interview opportunities to all sides in an even-handed and fair manner.  

 

Decision of Compliance Committee:   

The Committee considered the broadcast, and the written submissions of the complainant and the 

broadcaster.  The complaint concerns the coverage of the public sector industrial action at the passport 

office on 24 March 2010 on the 6.01 News. 

 

In assessing this complaint, the Committee had to have regard to the Section 48(1)(a) of the Broadcasting 

Act 2009, which requires:  

 

óthat the broadcast treatment of current affairs, including matters which are either of public 

controversy or the subject of current public debate, is fair to all interests concerned and that the 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 37/45 

broadcast matter is presented in an objective and impartial manner and without any expression of the 

broadcasterôs own views.ô 

 

The Committee must acknowledge a broadcasterôs editorial independence as to programme content and its 

right to freedom of expression.  In assessing the complaint, the Committee had to have regard to the entire 

coverage of the industrial action on the programme.  This included a report by Joe Mag Raollaigh who 

conducted brief interviews with people queuing outside the passport office that day and a brief interview with 

Simon Nugent, Chief Executive of the Irish Travel Agents Association.  His report also included extracts from 

Joe Nugent, Director of Passport Services in the Department of Foreign Affairs, speaking at an Oireachtas 

Committee and from an interview with Eoin Ronayne of the CPSU.  In the RTÉ studio, newscaster, Sharon 

Ní Bheol§in interviewed Ingrid Miley, RT£ôs Industry and Employment Correspondent and her colleague 

Bryan Dobson conducted a live interview with Simon Nugent outside Leinster House.   

 

The 6.01 News is recognised as one of the main news bulletins on RTÉ and regular viewers would expect 

the main stories of the day to be covered.  The function of any news bulletin or report is to report factually 

and accurately.  What is of importance to the Committee is that the report is responsible and editorially 

justified.   

 

The Committee would acknowledge that the coverage of the industrial action at the passport office was an 

ongoing story and was the main news item on the programme due to the evident escalation of the dispute.  

That day, the queues were some of the longest since the action began and the CPSU had served protective 

strike notice on the government.  Some of the consequences of the action, for example the increasing 

backlog of passports waiting to be processed, had also become evident at the Oireachtas Foreign Affairs 

Committee hearing that day.  The focus of the coverage on the programme was, accordingly, the escalation 

of the action and the consequences of same.  

 

The Committee noted that the interview with Ingrid Miley, RT£ôs Industrial Relations correspondent, focussed 

on these new issues.  She noted, in the first instance, that the backlog of passports waiting to be processed 

had worsened.  This was an accurate statement reflected by the factual increase of 10,000 passports on the 

previous week.  This increase from 40,000 to 50,000 passports had emerged from the Oireachtas Committee 

hearing that day.  She also reported on some of the solutions to the action/dispute as proposed by the 

Oireachtas Committee which included privatisation.  These solutions were not presented as her own but 

identified with the Oireachtas Committee.  It was her opinion that a resolution via the national talkôs process 

was the way forward but she reported that sources on the management side and those close to the talkôs 

process were saying that the industrial action was making a negotiated settlement more difficult.  The 

newscaster asked her view on whether the CPSU conference, due to begin the following day had the 

potential for a resolution.  In response she stated:  

 

óI think quite the opposite; I think civil servant workers are extremely angry, I think when they gather 

tomorrow that we are going to see some very fiery debate, particularly on Friday when issues like 

pay are going to come up.ô   

 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 38/45 

She then noted that there were some interesting motions to be tabled, one being the call for the negotiators 

to have their hands tied unless money that had been deducted was given back.  She noted that if such a 

motion was passed, it would make it very difficult to negotiate a solution.   

 

Having watched the interview, the Committee could not agree with the complainantôs submission that the 

interview with, or contribution from, Ms. Miley was completely unbalanced or unfair to the interests of the 

workers.  She reported accurately on factual events in the dispute and her opinions were based on such 

events. 

 

The report also included a live interview with Mr. Nugent, Chief Executive of the Irish Travel Agents 

Association, who had attended the passport office and the Oireachtas Committee hearing that day.  That Mr. 

Nugent expectedly called for an end to the action and expressed his views on the detailed report he had 

heard at the Oireachtas Committee hearing could not determine that the broadcasterôs coverage of the 

action was unfair or biased.  Given the focus of the coverage, the Committee was of the opinion that it was 

reasonable and appropriate for the newscaster to ask him questions to elicit information about the industryôs 

reaction to, and its views on, the escalation of the action and on the details that emerged at the Oireachtas 

Committee hearing that day. Mr. Nugent was representing the travel industry, an industry seriously affected 

by the action and whose members were witnessing the impact of the action on ordinary people wishing to 

travel.   

 

Overall, the Committee considered that the programmeôs coverage of the public sector industrial action, taken 

in its entirety, was factual, objective, balanced and fair to all interests concerned.   

 

The complaint was rejected with regard to section 48(1)(a) fairness, objectivity and impartiality in current 

affairs and (b) law and order of the Broadcasting Act 2009. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. Brian Kelly                                                                  Ref. No. 218/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

TV3 Tonight with Vincent Browne 29 March 2010 

 

Complaint Summary: 

Mr. Kellyôs complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(b)(harm & offence, the 

Code of Programme Standards: section 3.4.5 persons & groups in society).  Mr. Kelly states that the 

programme broadcast on Monday of Holy Week, a period of special prayer and reflection for Christians, 

contained a segment in which a panellist referred to the Crucifix in the Phoenix Park Dublin as a ñphallic 

symbolò.  The complainant states that the crucifix is a central symbol of Christian belief and he found it 

extremely offensive to his Christian faith to hear it referred to in such a manner. 

 

Stationôs Response: 

TV3 state that this programme is shown after the watershed and is aimed at an adult audience.  The 

programme is based around a panel of guests who discuss current affairs in a challenging and thought-



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 39/45 

provoking manner.  TV3 state that it cannot ensure that all viewers will agree with every one of the panellistsô 

opinions. 

 

TV3 further state that it has investigated the comment about which Mr. Kelly complains and point out that it 

was Ms. Nell McCafferty who stated that she thought the Papal Cross in the Phoenix Park was a phallic 

symbol.  Ms. McCafferty is a well-known writer and feminist whose opinions can often be provocative.  

However, TV3 is cognisant of her right to freedom of speech and allowed her to express her views 

accordingly.  TV3 point out that Vincent Browne stated on several occasions that not everybody would agree 

with Ms. McCaffertyôs views and on two separate occasions put it to her, quite forcefully, that some people 

may consider her opinions to be offensive: 

 

óCan I put it to you that a lot of us are sensitive to insults to the religion of Islamé.but shouldnôt we 

be equally sensitive to the core beliefs of Christians?ô 

 

óReferring to the Cross as a phallic symbol I think will be grievously offensive to many Catholics.ô 

 

Consequently TV3 feels that the issue was handled in a sensitive and informative manner and that both 

sides of the debate were equally represented.  TV3ôs intention is to provide interesting and informative 

programming to its viewers and this service. 

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.  The 

complaint concerns a comment made by a panel member during a broadcast of the Tonight with Vincent 

Browne programme broadcast on 29 March 2010.  In assessing this complaint, the Committee had to have 

regard to the Code of Programme Standards and in particular, section 3.4.5 persons & groups in society.  In 

assessing the complaint, the Committee also had to have regard to the programme type and audience 

expectation. 

 

The Committee must acknowledge, and respect, the right to the freedom of expression.  However, the 

Committee must also acknowledge that the right to freedom of expression in this instance is curtailed by the 

broadcasting legislation and in particular, the Code of Programme Standards.  On viewing the broadcast, the 

Committee was cognisant that the format of the programme is panel based and the main current affairs 

topics of the day are discussed and debated by the panel members.  Regular viewers would expect the 

panel members to express their views and opinions and further, are aware that such views expressed are 

those of the panel member alone.  

 

In this particular broadcast, the presenter asked the panel members for their views on the comments made 

by the Pope the previous day concerning the accountability of the hierarchy of the Catholic Church for 

clerical sexual abuse, which were widely reported on in the media at the time.  The Committee would 

acknowledge that the comment made by Ms. Nell McCafferty, on which this complaint is based, could be 

considered offensive.  While the Committee must defer to the right to freedom of expression, the Committee 

must also defer to the onus placed on broadcasters by broadcasting legislation that it exercise due care by 

taking all reasonable measures that viewers of its service are protected from material which is unduly 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 40/45 

offensive.  The Committee must also be cognisant of the programme format and in this instance, the 

comment was made in the course of a live broadcast by a member of the panel.  Therefore, what was of 

importance to the Committee was if any action was taken to challenge and mitigate the comment.     

 

The Committee noted that the presenter responded immediately to the statement and challenged Ms. 

McCafferty, clearly stating that he believed her comment could offend viewers of the Catholic faith.  His 

challenge to her comment included: 

 

ógrievously offensive to many Catholicsé.I think a lot of people will be deeply offendedéééyour 

entitled to be indignantébut describing the Papal cross as a phallic symbol is deeply offensive to 

many conscientious Catholics who are also revolted by the stories of the disclosure of clerical sexual 

abuseé.I think it is grossly unfairéô 

 

The Committee was of the view that given the live nature of the broadcast and the immediate intervention by 

the presenter, the comment was sufficiently challenged.  The response of the presenter in the context of a 

discussion live on-air was adequate and provided redress for the comment of the panel member.  

Accordingly, the complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards, section 3.4 5 

persons and groups in society. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. Michael Carroll                                                          Ref. No. 225/10 

 

Station:  Programme:    Date: 

TV3 Tonight with Vincent Browne 29  March 2010 

 

Complaint Summary: 

Mr. Carrollôs complaint is submitted under the Broadcast Act 2009, 48(1)(b)(harm and offence, the Code of 

Programme Standards, section 3.4.1 persons and groups in society).  The complainant states that in the 

course of the programme, Ms. Nell McCafferty, a panel member, referred to the Papal Cross in the Phoenix 

Park as being a phallic symbol.  Mr. Carroll found this remark deeply offensive and possibly criminal in 

nature.  The general thrust of Nell McCaffertyôs contribution was crass to say the least.  It is the 

complainantôs opinion that she made sweeping statements designed to give the greatest insult.  Her fellow 

panellists were unfortunately silent at her outburst with the exception of Vincent Browne who did question 

Ms. McCaffertyôs tone. 

 

Stationôs Response: 

TV3 state that this programme is shown after the watershed and is aimed at an adult audience.  It is based 

around a panel of guests who discuss current affairs in a challenging and thought-provoking manner. TV3 

cannot ensure that all viewers will agree with every one of the panellistsô opinions.   

 

TV3 state that Ms. McCafferty is a well-known writer and feminist whose opinions can often be provocative.  

However, TV3 is cognisant of her right to freedom of speech and allowed her to express her views 

accordingly.  Vincent Browne stated on several occasions that not everybody would agree with Ms. 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 41/45 

McCaffertyôs view and on two separate instances, put it to her, quite forcefully, that some people may 

consider her opinions to be offensive: 

 

óCan I put it to you that a lot of us are sensitive to insults to the religion of Islamé but shouldnôt we 

be equally sensitive to the core beliefs of Christians?ô 

 

óReferring to the cross as a phallic symbol I think will be grievously offensive to many Catholicsô. 

 

TV3 also refer to Article 10 of the European Convention on Human Rights which guarantees freedom of 

expression and,  in particular, to the decision of the European Court of Human Rights in Handyside v UK 

(1979) 1 HEHRR, where the court stated: 

 

  ñFreedom of expression constitutes one of the essential foundations of a democratic society, one of the 

basic conditions for its progress and for the development of every man.  Subject to paragraph 2 of Article 10, 

it is applicable not only to óinformationô or óideasô that are favourably received or regarded as offensive or as a 

matter of indifference, but also to those that offend, shock or disturb the State or any sector of the population.  

Such are the demands of that pluralism, tolerance and broadmindedness without which there is no 

ódemocratic societyô.   

 

Consequently, TV3 believes that the issue was handled in a sensitive and informative manner and that both 

sides of the debate were equally represented.   

 

Decision of Compliance Committee: 

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.  The 

complaint concerns a comment made by a panel member during a broadcast of the Tonight with Vincent 

Browne programme broadcast on 29 March 2010.  In assessing this complaint, the Committee had to have 

regard to the Code of Programme Standards and in particular, section 3.4.5 persons & groups in society.  In 

assessing the complaint, the Committee also had to have regard to the programme type and audience 

expectation. 

 

The Committee must acknowledge, and respect, the right to the freedom of expression.  However, the 

Committee must also acknowledge that the right to freedom of expression in this instance is curtailed by the 

broadcasting legislation and in particular, the Code of Programme Standards.  On viewing the broadcast, the 

Committee was cognisant that the format of the programme is panel based and the main current affairs 

topics of the day are discussed and debated by the panel members.  Regular viewers would expect the 

panel members to express their views and opinions and further, are aware that such views expressed are 

those of the panel member alone.  

 

In this particular broadcast, the presenter asked the panel members for their views on the comments made 

by the Pope the previous day concerning the accountability of the hierarchy of the Catholic Church for 

clerical sexual abuse, which were widely reported on in the media at the time.  The Committee would 

acknowledge that the comment made by Ms. Nell McCafferty, on which this complaint is based, could be 

considered offensive.  While the Committee must defer to the right to freedom of expression, the Committee 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 42/45 

must also defer to the onus placed on broadcasters by broadcasting legislation that it exercise due care by 

taking all reasonable measures that viewers of its service are protected from material which is unduly 

offensive.  The Committee must also be cognisant of the programme format and in this instance, the 

comment was made in the course of a live broadcast by a member of the panel.  Therefore, what was of 

importance to the Committee was if any action was taken to challenge and mitigate the comment.     

 

The Committee noted that the presenter responded immediately to the statement and challenged Ms. 

McCafferty, clearly stating that he believed her comment could offend viewers of the Catholic faith.  His 

challenge to her comment included: 

 

ógrievously offensive to many Catholicsé.I think a lot of people will be deeply offendedéééyour 

entitled to be indignantébut describing the Papal cross as a phallic symbol is deeply offensive to 

many conscientious Catholics who are also revolted by the stories of the disclosure of clerical sexual 

abuseé.I think it is grossly unfairéô 

 

The Committee was of the view that given the live nature of the broadcast and the immediate intervention by 

the presenter, the comment was sufficiently challenged.  The response of the presenter in the context of a 

discussion live on-air was adequate and provided redress for the comment of the panel member.  

Accordingly, the complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards, section 3.4 5 

persons and groups in society. 

Back to index 

 

Complaint made by:  Mr. Peter Leonard                                                               Ref. No. 220/10 

 

Station:    Programme:    Date: 

RTÉ One Nine Oôclock News 17 March 2010 

 

Complaint Summary: 

Mr. Leonardôs complaint is submitted under the Broadcasting Act 2009, section 48(1)(b)(harm & offence, the 

Code of Programme Standards: section 3.5.2 factual programming).  The complainant states that during this 

broadcast Mr. Joe Little, Religious & Social Affairs correspondent, gave a report on the issue concerning 

Cardinal Seán Brady who is receiving public scrutiny about his involvement in the examination of Fr. 

Brendan Smyth for his commission of sexual abuse offences against children in 1975.  As part of his report, 

Mr. Little referred to and quoted from the New Testament passage of St. Matthews Gospel where Christ 

speaks of the judgement that will befall anyone who ñis the downfall of one of these little onesò. This 

quotation is taken from Matthew chapter 18 verses 5-6.  Mr. Leonard quotes the passage in full as follows:  

ñAnyone who welcomes one little child like this in my name welcomes me. But anyone who is the downfall of 

one of these little ones who have faith in me would be better drowned in the depths of the sea with a great 

millstone round his neckò. 

 

These words of Christ are clearly meant to be a judgement on anyone who carries out a heinous act or 

actions leading to the downfall (abuse) of a child.  Mr. Leonard believes Mr. Little quoted from this passage 

with clear reference to Fr. Se§n Bradyôs (as in 1975) failure to take the necessary action according to his 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 43/45 

conscience and report the sexual abuse carried out by Fr. Brendan Smyth to the Gardaí.  Such a reference 

is a clear inference that Cardinal Brady is or will be judged as one of those who ñis the downfall of these little 

onesò.  Mr. Little is in no position and has no authority to deliver such a clear judgement on the actions of 

Cardinal Brady and for him to make this connection to the words of Christ is, harmful, offensive and 

scandalous. 

 

Stationôs Response: 

RTÉ states that on St Patrickôs Day Cardinal Se§n Brady in his address to the congregation in Armagh 

Cathedral asked for forgiveness for any suffering he may have caused in the manner in which he had 

handled allegations of clerical abuse 35 years ago. RT£ News reported on the Cardinalôs address and on 

reaction to it from various people including representatives of victims of clerical abuse. This report by Adrian 

Lydon was followed by a questions and answers session in the studio between the newscaster Eileen 

Whelan and RT£ôs Religious and Social Affairs Correspondent Joe Little.  

In his first response, Joe Little explained to viewers that Cardinal Brady had made a humble apology which 

was true to the character of the man. Cardinal Brady was according to Mr Little a very sincere man. His 

apology had been well received but some victims of abuse were not satisfied and were calling on the 

Cardinal to resign.  

In response to a more general question about the Pope Benedictôs planned letter to Irish Catholics, Mr. Little 

referred to its three declared aims: repentance, healing and renewal of the church. He suggested that the 

process of healing was very difficult and paraphrased a passage from St Mathewôs Gospel it is better that 

someone who scandalises children has a millstone tied around his neck and be thrown into a lake. He said 

that it was difficult to know if healing could take place. It was also difficult Mr Little said to know if Cardinal 

Brady could be at the forefront of the renewal of the Church afterwards, meaning after the Papal letter. 

In RT£ôs view the remarks made by its Religious and Social Affairs Correspondent were measured, accurate 

and fair. Mr. Littleôs account was not in the least judgmental of the Cardinal. It was compassionate and 

objective. He informed viewers of the Cardinalôs sincerity, his humility and the support he had received in 

Armagh. He also informed viewers that victims of clerical abuse were divided, but that some were calling for 

the Cardinal to stand down. Mr. Littleôs reference to St. Mathewôs Gospel was not a condemnation of the 

Cardinal, it was simply an indication that Pope Benedictôs efforts to bring about healing were going to prove 

extremely difficult. 

Mr. Littleôs final words referring to Cardinal Brady dealt with the third objective of the Popeôs letter, namely 

renewal of the Church. It was fair comment to say that renewal could not take place unless there had been 

healing. And it was also fair to draw the conclusion from all had been said during the interview that the 

Cardinalôs role at the forefront of that healing was seriously in question. 

RTÉ believes that Mr. Leonard has fundamentally misunderstood what Mr. Little was saying and that his 

reaction to the quotation from St.  Mathew is flawed and misdirected. 
 

Decision of Compliance Committee: 



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 44/45 

The Committee has considered the broadcast, the submissions of the complainant and the broadcaster.  The 

complaint concerns a particular reference to a passage in the bible by RT£ôs Religious & Social Affairs 

correspondent Mr. Joe Little during a news broadcast on 17 March 2010.  In assessing this complaint, the 

Committee had to have regard to the factual programming requirements of the Code of Programme 

Standards and in particular, the issue of offensive content.  The Committee also had to consider the 

particular reference in the context of the entire broadcast.   

 

The Nine OôClock News provides reports on the main news stories of the day.  That day, Cardinal Seán 

Brady had admitted, in his address to the congregation in Armagh, that his actions in dealing with clerical 

child sexual abuse, in particular, Father Brendan Smyth, 35 years earlier had been óhopelessly inadequateô.  

He asked for forgiveness for any suffering he may have caused as a result of his actions.  This story was, on 

that day, a matter of public interest, debate and controversy and, therefore, a legitimate and topical news 

story to be reported on.  The news report also included peopleôs reaction to the Cardinalôs admissions from 

various people including one victim of Father Smyth who stated she was unhappy with the Cardinalôs 

address as it was not clear if he was accepting responsibility for his role.  The report was followed by an in-

studio interview with RT£ôs Religious and Social Affairs Correspondent, Mr. Joe Litte. 

 

The news anchor asked Mr. Little ówhatôs the significance of these developments today?ô  Mr. Littleôs 

response included: 

 

ó...weôve seen Cardinal Brady prostrate himself before Catholics in Ireland and before the world and 

concede his own hopeless inadequacy in responding to the hurt caused by clerical child sexual 

abuse.......humble apology....very true to the character of the man, very low key, very sincere....And I 

think he is asking, is it possible that he can be allowed, have the credibility...but survivors are divided 

about this ...ô 

 

The news anchor then asked Mr. Little about the letter due from the Papal Office.  Mr. Littleôs response 

included: 

 

óHe [the Pope} has talked about the repentance, healing and renewal that he hopes will come from 

that letter.  The most difficult thing there perhaps is healing and I suppose the question arises can 

you have ever have healing after this.  You know there is a passage in the Gospel of Matthew which 

says it is better that someone who scandalises children would have a millstone tied around his neck 

and be thrown into a lake.  The scripture is so emphatic about the difficulty of healing after child 

abuse, itôs difficult to know if such healing can take place and if Cardinal Brady can be at the front of 

the renewal of the Church after it.  Itôs that grey.ô 

 

On hearing the full discussion, the Committee found that the issue being discussed was the impact of clerical 

child sexual abuse and the Churchôs cover-up and whether the Church could regain trust and support.  Mr. 

Little addressed this in the context of both Cardinal Bradyôs statement and the Popeôs pending letter on the 

issue.  Towards the end of the in-studio discussion, Mr. Little quoted from the Bible when discussing one of 

the aspects of the Popeôs pending letter; that of healing.  Mr. Little stated that he thought this was the most 

difficult aspect, proof of which was evident from scripture.   



 

Compliance Committee Meeting 11 May 2010 45/45 

 

The Committee considered the reference to, and the inclusion of the quote, in his answer was neither 

unreasonable nor inappropriate in light of the issue under discussion and the context in which it was used; to 

refer to the expected difficulty of a particular aim of the Vatican, that of the process of healing following the 

revelations of clerical child sexual abuse.  

 

It was evident that the quote from scripture was made in the context of the aims of the Popeôs letter; it was 

not an expression of Mr. Littleôs own view or opinion of Cardinal Brady.  There was no evidence of content in 

which Mr. Little made a judgment on Cardinal Brady as submitted by the complainant.  The complaint was 

rejected with regard to the Code of Programme Standards, section 3.5.2 factual programming. 

Back to index 


